Goed voorbereid: start nu met je planning voor GivingTuesday

Foto: Jan Canty/Unsplash
Foto: Jan Canty/Unsplash
3 september 2021
Opinie | | Filantropie

Giving Tuesday wordt steeds populairder. DDB Expert Marc Wortmann sprak erover met Arja Hilberdink (Stichting Nieuwe Generatie Brasil) en Ronald Smit van Vattenfall Foundation, die zich klaarmaken voor GivingTuesday 2021.

Al eerder besteedde De Dikke Blauwe aandacht aan GivingTuesday, bijvoorbeeld hier naar aanleiding van de tweede meting onder het publiek. Nu de vakantie zo langzamerhand voorbij is, zal een groeiend aantal instellingen zich weer gaan richten op de voorbereiding van GivingTuesday 2021. Ik sprak daarover met Arja Hilberdink van Stichting Nieuwe Generatie Brasil, die ook vrijwilliger is voor GivingTuesday, en met Ronald Smit van Vattenfall Foundation, die vorig jaar voor het eerst meedeed.

Toch even voor wie het nog niet weet, wat is GivingTuesday?
Arja: 'GivingTuesday is een beweging die ervoor wil zorgen dat mensen goed doen voor een ander. Het is komen overwaaien uit de VS, als tegenbeweging tegen Black Friday and Cyber Monday; het fysiek en online shoppen voor jezelf. Op dinsdag doen we dan iets voor een ander, met geld, goederen of tijd. Het wordt overigens meer en meer langer dan één dag: een week bijvoorbeeld, of vormt zelfs de aftrap voor een hele maand aan acties. Het is echt een beweging, we doen het allemaal als vrijwilliger, er is geen bestuur, geen personeel, geen statuten. Je kunt je gemakkelijk aansluiten en dat geldt ook voor de goede doelen of bedrijven: het is een kapstok die iedereen kan gebruiken.'

Wie doen er vooral mee?
Arja: 'De grootste groep is nog steeds goede doelen, we zijn in 2019 sterk gepromoot door koepels als Nederland Filantropieland en Partin en daardoor zijn vooral de fondsenwervende goede doelen mee gaan doen, nu zo’n 200. Verder bedrijven en individuen en zelfs scholen beginnen nu ook mee te doen. Individuen doen dingen als boodschappen doen of koken voor de buren of voor eenzame mensen. Als je meedoet door je aan te melden via de website kun je gebruik maken van logo’s, planning, standaard tekst en formulieren en voorbeelden van acties. Er zijn nu vier toolkits voor bedrijven, stichtingen, individuen en scholen.'

Hebben jullie zicht op de resultaten?
Arja: 'Beperkt zicht. We vragen het wel, maar niet iedereen geeft het door. Het is ook de vraag wat en vanaf wanneer je meetelt. Onze eigen stichting heeft op de dag zelf misschien €2000 ontvangen, maar we hebben de actie door laten lopen tot 31 december en in totaal €23.000 opgehaald. Daarvoor zijn we al vanaf 1 november aankondigingen gaan doen, hebben we iedere dag gepost op sociale media en er een hele campagne van gemaakt. We hebben ook een aantal samenwerkingen tussen bedrijven en goede doelen gezien, bijvoorbeeld met de Vattenfall Foundation.'

Dit jaar valt Giving Tuesday is op 30 november. Wanneer moet je beginnen?
Arja: 'Idealiter zit het in je jaarplan, maar de meesten beginnen in september met plannen maken. Je moet er tijd en energie in steken maar dan is het zeker de moeite waard.'

Nog even schakelen met Ronald Smit van Vattenfall Foundation. Wat hebben jullie vorig jaar gedaan en hoe beviel dat?
Ronald: 'We hadden al een traditie van inzamelen in november en december, maar door corona werd dat allemaal anders: onze kantoren waren immers gesloten. We hebben toen gekozen om collega’s de mogelijkheid te geven zich op drie manieren in te zetten, door goederen te sturen, een financiële bijdrage te doen of zich als vrijwilliger in te zetten voor twee goede doelen: de Voedselbank en de Stichting Sintvoorieder1. Deze opzet sloot vorig jaar goed aan bij onze collega’s en heeft geresulteerd in mooie donaties en hulp aan beide stichtingen.'

Doen jullie dit jaar weer mee?
Ronald: 'Jazeker! De periode sluit goed aan bij onze kalender en de opzet sluit goed aan bij onze manier van werken. Door het thuiswerken is het belangrijk om de campagnes en acties langer te laten lopen. Je moet je boodschap immers vaker herhalen om de gewenste participatiegraad te behalen. GivingTuesday voorziet goed in de tools om dit ook effectief te kunnen doen en beschouw ik echt als campagnepartner. Communicatie is belangrijker dan ooit tevoren.'

Meer over GivingTuesday: https://www.givingtuesday.nl/
 

Auteur Marc Wortmann is zelfstandig adviseur en tevens aan De Dikke Blauwe verbonden als Expert Onderzoek en als programma-manager van het Corporate Foundations Forum.
Wilt u meer bijdragen van zijn hand lezen? Klik hier.