Go big, or go home

Go big, or go home
Go big, or go home
10 oktober 2007
Opinie | | Ontwikkelings samenwerking

John Wood van Room to Read - www.roomtoread.org een organisatie die scholen en bibliotheken in ontwikkelingslanden financiert - is een van de vele gebruikers van de favoriete slogan van Steve Ballmer (CEO van Microsoft): 'Go Big or Go Home'.

Van alle 743.000 Nederlandse ondernemingen (cijfers van 2006) heeft één procent meer dan 250 werknemers. Van de 7,2 miljoen werknemers (exclusief overheid) werkt meer dan de helft, 4,2 miljoen, in het midden- en kleinbedrijf en van de totale omzet van het Nederlandse bedrijfsleven van 1.322,4 miljard komt 764,6 miljard op naam van het MKB. De verdeling van de werkgelegenheid in het MKB naar grootteklasse in 2006 laat zien dat de zelfstandigen goed zijn voor 21% van de werkgelegenheid. Bedrijven met 1 tot 10 werknemers 27%, 10 tot 99 werknemers 40% en 99 tot 250 werknemers 12 %. Hoezo; ‘Go Big or Go Home' ?

Op mijn leesstapel ligt het boek ‘Small Giants: companies that choose to be great instead of big' van Bo Burlingham. In de huidige tijd ligt erg veel nadruk op omzet, op ‘go big' dus en te weinig op ‘being great'. De bovenstaande MKB cijfers zijn van de website van MKB Nederland waar uiteraard niets te vinden is over winstcijfers. Toegegeven, als die winstcijfers er stonden zou ik de eerste zijn die de woorden ‘profit is an opinion, cash is a fact' in zijn hoofd zou horen rondzingen, maar feit blijft dat veel mensen nog steeds gebiologeerd lijken door ‘go big' ofwel omzet. Ook privé.

Volgens een recent artikel in de Stanford Social Innovation Review, van de hand van een viertal McKinsey schrijvers, moeten bedrijven in de komende tijd aan de slag gaan met ‘The Five R's ‘; Risk, Renewal, Regulation, Relationships & Reputation. Dit om hun ‘complicated contracts' met de wereld te managen. Kijkend naar die vijf R-ren in de financiële wereld van vandaag blijkt het niet makkelijk om die gecompliceerde relaties met de binnen-, laat staan de buitenwereld te besturen en te beheren. Hetzelfde is van toepassing op de wereld van de goede doelen. Groei lijkt een doel op zich te worden.

Mijn tip voor - beginnende - goede doelen organisaties? Eerst heel goed worden en dan pas gaan denken over groei. Dus eerst het boek ‘Good to Great and the social sectors' (van Jim Collins - het is maar 45 bladzijden !) en dan voornoemd ‘Small Giants' lezen. Wedden dat er uit die vele kleine particuliere initiatieven dan de mooiste organisaties zullen voortkomen ? Organisaties die nu nog als amateuristisch afgeschilderd worden en tekort schieten aan financieel management, blijkens onderzoeken als dat van Lau Schulpen (onderzoek naar particuliere ontwikkelingshulp organisaties in Ghana), zullen over vijf jaar het succesnummer blijken. Allemaal ? Nee niet allemaal.

Dus is en blijft de vraag; wie herkent de parels op tijd ?

In ieder geval niet de wetenschapper uit Nijmegen en ook niet de familie en Rotary clubgenoten van de falers .......