Gevraagd: de tweede golf!

7 oktober 2009
Opinie | | Wetenschap & Onderzoek

Dinsdag vrijwel over al op het nieuws en in de krant: "inkomsten goede doelen dalen door recessie". Wat valt op in de berichtgeving door de meeste publieksmedia? Relatief weinig media leggen een accent op het gelijkblijven of zelfs verhogen van de uitgaven. Daarvoor moeten de fondsen hun wel hun reserves aanspreken. Reserves? Hebben de fondsen die dan?, hoor je de buitenwacht denken. Na de directiesalarissen, de beleggingen is dit alweer een nieuw financieel onderwerp waarvan je mag vermoeden dat er - hoe zal ik het lief zeggen - een ‘informatieachterstand' is bij publiek en pers. Het begint zo langzamerhand wel heel dringend tijd te worden dat fondsen collectief en pro-actief gaan voorlichten op de genoemde dossiers. Na de eerste transparantiegolf, is er wat mij betreft dringend behoefte aan een tweede. Vooral de landelijk wervende goede doelen zouden de rijen moeten sluiten om collectieve imagoschade te voorkomen. Zoals trendwatcher en onderzoeker Maurice de Hond al zei op de VFI Dienstendag deze week: "Iedereen en alles gaat online. Alles wordt uiteindelijk transparant, ook wat nu nog niet transparant is. U kunt er maar beter zelf mee komen."