Equileap lanceert als eerste mondiale index voor gendergelijkheid

Van Links naar rechts: Diana van Maasdijk CEO & Co-Founder Equileap; Jean Claude Le Grand (L'Oréal); Jo Andrews Co-founder Equileap en Director of Social Impact. Fotograaf: Annette van Citters.
Van Links naar rechts: Diana van Maasdijk CEO & Co-Founder Equileap; Jean Claude Le Grand (L'Oréal); Jo Andrews Co-founder Equileap en Director of Social Impact. Fotograaf: Annette van Citters.
14 juni 2017
Nieuws | | (Social) Impact

Het Franse bedrijf L’Oreal kreeg gisteren in Amsterdam de eerste  Equileap Award voor gendergelijkheid op de werkvloer uitgereikt. Equileap is een nieuwe ngo die de gelijkheid tussen mannen en vrouwen op de werkvloer wil versnellen en zet hiervoor mondiaal onderzoek in. Van de top vijf landen staat Nederland op de derde plaats, maar het gemiddelde cijfer is matig. Equileap claimt dat zij als eerste organisatie de genderkloof mondiaal gezien op de werkvloer transparant maakt.

Kloof pas in 2178 gedicht…

In het huidige tempo zou het minstens tot 2178 (voorspelling World Economic Forum) duren totdat de kloof tussen mannen en vrouwen gedicht is. Om hier meer vaart in te brengen lanceert Equileap als eerste een index op het gebied van gendergelijkheid. Hiervoor heeft de organisatie 3048 beursgenoteerde bedrijven onderzocht in 23 landen. Vervolgens is een ranking gemaakt, gebaseerd op een scorecard van 19 criteria waaronder beloning, leiderschapskansen, werk-privé balans en betaald ouderschapsverlof.

Nederlandse bedrijven scoren geen hoog gemiddelde

Van de top vijf landen staat Nederland op de derde plaats. Bovendien heeft 35% van de Nederlandse bedrijven de Top 200 gehaald. Maar gemiddeld scoren de Nederlandse bedrijven scoren niet erg hoog; slechts een C, terwijl A de maximaal haalbare score is. Best scorende Nederlandse bedrijven zijn Unibail-Rodamco (plaats 17) en Randstad Holding (plaats 54). Noorwegen (1), Zweden (2), Finland (4) en de UK (5) zijn de andere landen in de Top vijf. Opvallend is dat slechts 2 procent van de Amerikaanse bedrijven de Top 200 wist te bereiken.

Transparant en vergelijkbaar

Volgens Equileap maakt de scorecard de gendergelijkheid van de bedrijven op mondiaal niveau transparant én daardoor vergelijkbaar: ‘Dat is een unicum. Dit draagt ertoe bij dat ze wakker worden geschud en het belang van gendergelijkheid inzien en gestructureerd kunnen aanpakken. Net zoals eerder gebeurde met het thema duurzaamheid, dat inmiddels gemeengoed is geworden.’

Gendergelijkheid is ook slim

Diana van Maasdijk (foto), mede-oprichtster Equileap en auteur van het succesboek 'Goed Geven': ‘Gendergelijkheid is niet alleen het juiste om te doen, maar het is ook slim. Een significant aantal onderzoeksrapporten laat zien dat het tot een hoger rendement en lagere risico’s leidt. De onlangs gelanceerde Equileap tool-kit helpt zowel bedrijven als medewerkers, investeerders, overheden en maatschappelijke organisaties om beslissingen te nemen die onderbouwd worden door gedegen analyses.’

Veel winst nog te halen

Lilianne Ploumen, minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking: ‘Gelijke behandeling van vrouwen en mannen is een belangrijk onderdeel van het Nederlandse buitenlandbeleid. Maar ook in Nederland valt er nog veel winst te behalen. Het is goed nieuws dat nu is onderzocht welke bedrijven nog grote stappen kunnen zetten op dit gebied. Daarom steun ik Equileap om ongelijkheid tussen mannen en vrouwen op de werkvloer de wereld uit te helpen.’

Creatiever en effectiever

Jean Claude le Grand, Chief Diversity Officer van het winnende L’Oréal: ‘Wij zijn erg trots op deze erkenning. Dit is het resultaat van tien jaar continue inspanning en de overtuiging dat gendergelijkheid leidt tot groei en betere resultaten. Wij geloven dat een team met zowel mannen als vrouwen succesvoller is – het verhoogt het welzijn, ze zijn creatiever en effectiever.’

►Download hier het Gender Equality Global report 2017.
♦Meer informatie over Equileap: klik hier
 
Nieuw:
DDB Dailyelke dag om 12.00 uur het laatste nieuws & opinie van de afgelopen 24 uur in uw mailbox. Gratis service naast uw wekelijkse DDB Journaal.
Aanmelden: klik hier.