EgoFondsen

EgoFondsen
EgoFondsen
31 januari 2007

Naarmate bedrijven steeds minder vaak vernoemd zijn naar de oprichter of eigenaar neemt de behoefte om 'op naam' te geven blijkbaar toe. Het lijkt wel omgekeerd evenredig. Schamen ondernemers zich voor het ondernemen en zoeken ze met hun geld dekking achter een Fonds op Naam ? Zo lijken ook steeds meer marathonlopers zich te schamen voor hun tijd. Ze lopen allemaal voor een goed doel. Er zijn nog twee soorten marathonlopers; 'broodlopers' en 'charilopers'.

Het fonds op Naam; een begrip gekoppeld aan het Prins Bernhard Cultuurfonds (PBC). PBC is inmiddels aardig hersteld van het jaar 2002 waarin ze aan collecten 1.2 miljoen Euro ophaalden en 5.8 miljoen Euro op de beurs verloren. Maar het is dan ook een organisatie met een belegd vermogen van € 113 miljoen in 2003, € 116 miljoen in 2004 en € 126 miljoen in 2005. Het PBC is als eerste begonnen met een offensief in de Fonds op Naam sector met inmiddels vele volgers. Het nieuwe statussymbool is geboren. We hebben alles al, nu nog een Fonds op Naam ook wel EgoFonds genaamd. 

Neem het Buchter de Vries Fonds. Doel: het steunen van projecten op het gebied van antieke vloer-dak- en wandtegels in Nederland. Een Fonds op Naam bij PBC. Het heeft een vermogen van € 44.000,-. Het had een te vergeven budget van € 1.600,- in 2005 en € 1.430,- in 2006.

In de recente advertentiecampagne van PBC figureren Ronald en Marijke Dijkstra-Visser en Hugo van Win. Van Win was dropfabrikant, succesvol zakenman en befaamd collectioneur van glaskunst. Sinds 1996 is er een Hugo van Win Fonds bij het PBC. Het budget van dit Fonds bedroeg in 2005 € 11.287,- en de toewijzingen in 2005 waren 0 (nul). Hugo en Marijke Dijkstra-Visser hebben als passie muziek. Volgens het jaarverslag 2005 van PBC ondersteunen ze talentvolle blaasinstrumentalisten en meer. Budget 2005 € 1.589,- en 2006 € 1.991,-. Alleen al de administratiekosten van zo'n Fonds op Naam overstijgen het budget.

Er zijn genoeg bestaande organisaties met ervaring die een trompet kunnen kopen namens gepassioneerde gevers. Geef aan hen, laat ze de administratie simpel houden en hun werk gewoon doen.