De strijkstok: een digitaal debat

24 september 2013, 13:27
De strijkstok: een digitaal debat
De strijkstok: een digitaal debat
Vorige week plaatste Filanthropium een oproep aan bestuurders van goede doelen: breek die strijkstok. Het debat ontvouwde zich op digitale wijze in de Filanthropium Linkedin Group. Een overzicht van de discussie tot nu toe. Bestuurders worden uitgenodigd om hun aandeel aan dit online debat te leveren.

Gerard van Barneveld , Controller Stichting Ontmoeting
Zijn we met de Transparantprijs al niet hiermee bezig? Of bedoelen jullie wat anders?

DoenDenkers® Henk J.Th. VanStokkom
Een oproep voor een nationaal debat.
Ik neem aan in de Rode Hoed of Felix Meritis?
We moeten af van een sector die achter de gebeurtenissen aan rent en debatjes en zo.
Communiceren over resultaten. daar moeten we naartoe. Het lukte die tennisleraar in Bussum en het lukte Madoff. De verkeerde voorbeelden van een goede strategie.
Dat zou de sector moeten gaan (en als ze dan een debatje wil over hoe dat moet dan moet dat maar.....)

Felix Vriends, President at Niketan
Ik ben van mening dat we al heel lang met dit Nationale debat bezig zijn, maar dat iedereen vooral mee kletst maar niets doet, Er zijn nog steeds 2 werelden die ver van elkaar liggen. Die van de bestuurders en die van de uitvoerders, de staf, het management en de lijnfunctionarissen. Daar waar contact met het veld meespeelt is dat contact verdwenen in de discussie om meer transparantie. Het onlangs bekritiseerde marketing handelen van Greenpeace reflecteert de gevolgen van al dit 'niet doen denken' in de praktijk (:) aan Henk). De zogenaamde slimmerik die dat bedacht heeft, moet maar voor zichzelf gaan crowdfunden, want op een salaris heeft hij of zij mijns inziens geen recht.

Het gaat al lang niet meer om vertrouwen, dat zijn we op weg naar onze zoektocht ernaar al lang kwijt geraakt. Het gaat om het herstel ervan. Het opnieuw verdienen van vertrouwen. Dat herstellen we niet uitsluitend met feestjes als Alpes d'Huez, hoeveel respect ik ook voor dat concept heb. Maar wat - ook daar - ooit zo goed begon, is inmiddels overgoten met lawines modderstromen. Onder dat soort omstandigheden is het gevaarlijk fietsen. Maar wat dan?

Ik volg Henk, maar communiceren over resultaten is niet genoeg. De wereld zit nu anders in elkaar. Wij zijn al heel veel jaren geen zenders meer, met boodschappen naar doelgroepen. Onze overvolle boodschappenmandjes raken niet meer leeg. We moeten 180 graden om. De gever bepaalt en zoekt ons zelf op.Het is onze primaire taak hiervoor een bereikbare en gemakkelijk hanteerbare omgeving te creëren. Waarin we vooral goede gastheren en gastvrouwen moeten zijn. Omring onze 'bezoekers' met het respect dat ze verdienen en laat ze zien wat we doen. Waarmee we dit doen en waarom we het juist zo doen. Toon ze wat ervoor nodig is om het zo te kunnen doen. Dat hernieuwt een ander soort vertrouwen, het vertrouwen van mede-eigenaarschap. Kringwerken, daar gaat het om. Begunstigers bouwen zelf kringen om dingen mogelijk te maken en voor de "good old donors' blijft alles gewoon hetzelfde. Tot hun doodsbericht (liefst met nalatenschap) hen uit de databases van de fondsenwervende marketeers verlost. Helaas kan dat ook soms jaren duren.

DoenDenkers® Henk J.Th. VanStokkom
Felix,
Afgerond > mee eens.
Maar ik dacht laat ik nou niet teveel in 1 keer vragen..... :-)

Het zou al wat zijn als de sector van reactief over kosten blijven mummelen naar proactief over resultaten communiceren zou weten te schakelen.
Maar je hebt gelijk > Teveel organisaties hebben meer van een bastion waar je je geld mag inleveren en (waarschijnlijk ongewild) een 'u hoort nog van ons' signaal uitstralen.

Ik maak dat inderdaad nog veel mee.....

Luuk van Term, Communicatieadviseur & projectmanager in de filantropie at Termae Traiectum
Het wordt tijd dat we de term 'goed doel' uitbannen, want het brede publiek associeert deze nog steeds met 'goede bedoeling'. Er gaan miljoenen om in deze sector, en die moeten verantwoord worden geworven én verdeeld. Wij binnen de filantropische sector moeten voortdurend bewijzen dat zowel werven als geven een professionele aanpak vereist. Dat bewijs moeten we niet alleen leveren in deze tijden van 'crisis', maar dat moet in onze genen zitten.

DoenDenkers® Henk J.Th. VanStokkom
Tja, semantiek is belangrijk maar mag niet het onderwerp worden....

Ted van den Bergh, Managing director at Stichting Triodos Foundation
Ik raad iedereen aan het verhaal van de "bread-and-butter-fly" uit Alice in Wonderland nog eens te lezen. .Ites daarvan: "..it has very thin bread and butter wings, and his head is a lump of sugar... it feeds on tea with cream... What if it can't find any food? It dies. But if it finds food, it looses his head."

Ben het met voorgaande bijdragen eens, ik geloof in een goed verhaal.

Hans van Willenswaard, Advisor 'Towards Organic Asia' programme at School for Wellbeing Studies and Research
Goed te zien dat onze filantropie professionals het helemaal eens zijn met elkaar. Ik werk aan de vraagkant. Heb dankbaar veel geefgeld ontvangen en geprobeerd het goed te besteden voor doelgroepen. Zoals kleine boertjes rond Bangkok waar we nu mee werken. We proberen ze te helpen biologisch te produceren (terwijl de urbane gekte op ze af komt) en brengen ze in contact met een paar ziekenhuizen die het belang van gezond voedsel beginnen in te zien. Ons personeel zijn meestal jonge mensen die nog erg veel moeten leren. En met al mijn ervaring blijf ik daar ook op staan: iedere dag weer leren en tekort schieten. Je wordt dan wel eens onmoedigd door die professionals die het helemaal zo vreselijk goed weten. En dat kunnen illustreren met sprookjes.
Met andere woorden, ik wil voor de discussie even toch een andere kant belichten.
Ik ken Charles Groenhuijsen nog uit de tijd dat we samen in een landelijk bestuur zaten ter bevordering van vrijwilligerswerk.
OK, vrijwilligers hebben professionele assistentie nodig. Maar gaan we ze nu helemaal uit het zicht verliezen? Moeten we nu allemaal eerst een diploma (liefst bedrijfservaring) en mooi cv hebben om iets te mogen doen?
De meest effectieve (soms kleine) giften komen uit het hart.

Marije Van Der Meij, Coördinatie en ontwikkeling BONO non-profit-ondernemen
Zicht op kosten en uitgaven is inderdaad belangrijk, maar zoals DoenDenkers® Henk J.Th. VanStokkom al zegt: inzicht in resultaten en impact is dat nog veel meer!

En als die dan weer verhouden kunnen worden tot de kosten, wordt dát hopelijk ook een andere discussie!

Klik hier om deel te nemen aan de discussie.
gerelateerde items