De media en goede doelen: alleen de cijfers, nooit de uitleg

De media en goede doelen: alleen de cijfers, nooit de uitleg
De media en goede doelen: alleen de cijfers, nooit de uitleg
2 oktober 2018

Het is een oud misverstand: cijfers zouden de waarheid tonen. 
En de media zijn dol op cijfers, zoals vorige week weer bleek uit een stuk in de Volkskrant.
De krant deed onderzoek - eerder een steekproef - naar de 25 grootste goede doelen en de bedragen die zij kregen van bedrijven. De cijfers waren gehaald uit de jaarverslagen, waarin sinds kort de eigen inkomsten verder uitgesplitst moeten worden.
Maar de 33 miljoen die de krant meldde waarmee bedrijven deze grote organisaties zouden ‘spekken’, zijn niet specifiek genoeg. Want welk aandeel is sponsoring - al dan niet in natura - , welk deel betreft partnerschappen en wat zijn zuivere giften?
Bovendien is het bedrag bepaald niet representatief voor bedrijfsbijdragen aan andere goede doelen. 
 
Dat is de hardnekkige mythe: dat cijfers ‘hard’ zijn en de realiteit goed weergeven.
Helaas: niets zo manipuleerbaar als cijfers. Want wat meet je precies, en hoe doe je dat? En bijna belangrijker nog: wat wordt nietgemeten? Lastig aan cijfers is ook, dat ze zich onderling maar moeilijk laten vergelijken.
Want wat zegt het dat particuliere donateurs zo’n 22 keer meer gaven aan deze 25 grootste goede doelen dan bedrijven? 
Kortom: zonder verklarende analyse kun je eigenlijk niets met cijfers.
 
Het is een belangrijke reden waarom The Fundraiser is gestart, het nieuwe kwartaalmagazine. 
We willen fondsenwervers en marketeers van non-profits gedegen informatie geven over het hoe & waarom, zowel vanuit de wervende partij gezien als vanuit de gever. Zodat je niet op basis van aannames aan het werk hoeft, maar op grond van inzichten en ervaringen van collega’s en andere deskundigen.
In het derde nummer, dat vorige week verscheen, legt onderzoeker Lonneke Roza uit welke vormen van bedrijfssteun er zijn. Bovendien geeft ze tips hoe je kunt bepalen welk (soort) bedrijf het beste past bij jouw organisatie, hoe je het benadert en welk soort samenwerking het meest geschikt is voor het doel.
Hierbij vast een voorproefje van haar uitgebreide en praktijkgerichte adviezen:
 

 

Wil je het hele artikel lezen?
Maak dan nu gebruik van de speciale abonnementen actie
Neem een abonnement voor het nieuwe jaar en je krijgt de The Fundraiser tot 2019 gratis.  
Klik hier en vul de speciale code TF2019 in.