Dag van het Mecenaat: Op zoek naar de eeuwige jeugd van tegenwoordig

26 March 2019, 09:00
Die eeuwige jeugd van tegenwoordig...
Die eeuwige jeugd van tegenwoordig...
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. Deze oudhollandse tegeltjeswijsheid geeft echter niet aan hoe je die jeugd dan kan ‘hebben’. Een vraag die in elk geval heel veel marketeers en fundraisers van fondsenwervende nonprofits bezighoudt, want bestaande donateurs vergrijzen in hoog tempo en veel organisaties hebben het gevoel de aansluiting met nieuwe generaties te missen, wat een reële bedreiging is voor de uitvoering van je maatschappelijke missie. Ruim honderdvijftig vertegenwoordigers overwegend van culturele instellingen, maar ook van goede doelen waren op 21 april naar het Amsterdamse Compagnietheater gekomen voor De Dag van het Mecenaat om van collega’s te horen hoe je (vooral jonge) donateurs kunt bereiken, boeien en binden. 

 ‘Vangnet, geen hangmat’

De Dag van het Mecenaat, een productie van Stichting Lenthe, uitgever van media in kunst, cultuur en filantropie, had geen betere locatie kunnen hebben dan het Compagnietheater. Dat bleek uit het welkomstwoord van Clayde Menso, directeur van Amerpodia. Het theater, dat samen met De Rode Hoed, De Nieuwe Liefde en Felix Meritis enige jaren geleden worstelde om het hoofd boven water te houden, kreeg door mecenas Alex Mulder (oprichter USG People) een forse financiële injectie en de opdracht om binnen enkele jaren de eigen broek op te houden onder het motto: ‘ik ben een vangnet, geen hangmat.’ Menso legde uit wat dat in de praktijk betekent voor de vier cultuurhuizen in Amsterdam: een spraakmakende programmering, waarbij de sleutels ook in handen wordt gelegd van jongere doelgroepen. ‘Best een eng idee, maar het is wel de motor van onze wederopstanding.’ 

Generatie Z

Menso sloeg met zijn introductie een mooie brug voor het programma van dagvoorzitter en programma-manager Renée Steenbergen, mecenaatsdeskundige en hoofdredacteur van The Fundraiser. Steenbergen had het leeuwendeel van haar programma opgebouwd rond de jonge donateurs en schetste de krijtlijnen in een tour d’horizon langs het bezoek- en geefgedrag van de generaties ‘babyboomers’, generatie X (65-80), Millennials (81-95) en Generatie Z (96-2010). Van die laatste generatie bleek er precies één vertegenwoordiger in de zaal te zitten. Steenbergen: ‘Dat zien we vaker op dit soort bijeenkomsten. Maar in ons programma zullen we zien dat praten mét de jeugd meestal belangrijker is dan praten óver de jeugd.’ 

Voorsorteren en faciliteren

Marije Kuijs, accountmanager van Cultureel Jongeren Paspoort (CJP), maakte in haar bijdrage al snel duidelijk dat een grote naamsbekendheid ook het gevaar heeft van bijna onuitroeibare clichés: ‘o ja, dat is toch die pas van de middelbare school?’ Minder bekend is dat CJP daarnaast ook de cultuurliefhebbers tot 30 jaar als doelgroep heeft en, een vrijwel volledig vergeten (en soms cynisch ook afgeschreven) doelgroep: de MBO’ers. Een ‘doelgroep met uitdagingen’, omdat die ook zelf met veel vooroordelen over kunst & cultuur rondloopt: ‘niet voor mij’, ‘ik weet niets van kunst’, ‘het is elitair’, ‘het is duur’.
Kuijs legde uit dat CJP zich daarom vooral inspant om de vele, ook niet-financiële drempels voor deze doelgroep te verlagen. En - ze zei het nog beleefd - om de boodschap veel beter te richten op de MBO’ers dan de cultuuraanbieders zelf doen. Kuijs: ‘Cultuur-instellingen staan voor MBO’ers eigenlijk al direct  met 1-0 achter. Ze spreken een onbegrijpelijke taal. Ze zeggen: wat heb ik eraan?’
 
CJP zoekt de jongeren op en spreekt ze in focusdoelgroepen voor een brede drempelverlagingstactiek. Die bestaat voor een belangrijk deel uit voorsorteren en faciliteren. De CJP-evenemententak Decoded bijvoorbeeld maakt een handzame selectie van het beste uit film, theater en musea waardoor jongeren door de cultuurbomen het bos weer gaan zien. Voor het Oerol-festival worden all inclusive-pakketten gemaakt: overtocht, overnachtingen en kaartjes voor geselecteerde voorstellingen. Uit & thuis, natje & droogje.

Avondopenstellingen

Bijzonder zijn de avondopenstellingen op initiatief van CJP. Bijvoorbeeld van het Anne Frank Huis, overdag overlopen door toeristen. Of van de imponerende cultuurtempel die het Stedelijk Museum voor veel jongeren moet zijn. De inzet van cultuurambassadeurs uit de doelgroep zelf, zoals rappers, die in- en rondleidingen doen, moeten jongeren ervan bewust maken dat je niet per se een kunstexpert hoeft te zijn om toch van mooie dingen te genieten. Kuijs: ‘En nee, geen champagne bij de borrel, maar bier.’ 
Wat het oplevert? Volgens CJP is 32,7% van de jongeren bij hun activiteiten een ‘first time visitor’ en is er een welhaast perfecte 99% aan herhalingsbezoek.
gerelateerde items