Corporate Power 2021: oude bekenden en nieuwe gezichten

Corporate Power 2021. Foto: Michèle Bergsma.
Corporate Power 2021. Foto: Michèle Bergsma.
24 september 2021
Nieuws | | Corporate Foundations Forum

Een goede, duurzame samenwerking tussen bedrijfsfonds en maatschappelijke organisatie komt niet zomaar tot stand. Daar zijn op z’n minst verbinding, intrinsieke motivatie en een moreel kompas voor nodig, bleek tijdens het Corporate Power 2021 event op donderdag 16 oktober in Leusden. Heeft het zin om aan de voorkant met het fonds goed te doen, als er aan de achterkant bij het bedrijf niet wordt gekeken naar negatieve impact? Wanneer doe je iets goed? Hoe kun je zo efficiënt mogelijk bijdragen aan de grote problemen van deze tijd? Enkele vragen die onder leiding van Margot Cooijmans als dagvoorzitter de revue passeerden.



Oude bekenden en nieuwe gezichten
Tijdens Corporate Power 2021, dat plaatsvond in het nieuwe hoofdkwartier van AFAS Software, hebben we, naast oude bekenden, veel nieuwe gezichten mogen verwelkomen. In het zonovergoten Atrium troffen veel collega’s of nog onbekenden uit de sector elkaar voor de eerste keer live sinds de lange lockdown van afgelopen jaar. Kreten als ‘wat ben je lang in het echt’ bleven niet onopgemerkt. De enigszins onwennige entree veranderde gelukkig al snel in een prettig weerzien of nieuwe ontmoeting. De sfeer was geanimeerd en de deelnemers stonden te popelen om zich te laten inspireren door verhalen van anderen.
 
Verbinding
Gerben Eversdijkdirecteur van AFAS Foundation, nam de aanwezigen mee in de visie van het bedrijfsfonds, geïllustreerd door praktijkvoorbeelden uit de samenwerking met Rina Molenaar van Stichting Woord en Daad. De twee bestuurders leken elkaar gevonden te hebben in de wederzijdse liefde voor het helpen van mensen in nood door hun intrinsieke motivatie met elkaar te delen. Begrippen als ‘liefde’, ‘verbinding’ en ‘elkaar inspireren’ speelden daarbij een belangrijke rol. Volgens Eversdijk is het voor een succesvolle samenwerking belangrijk om als bedrijf en bedrijfsfonds te weten hoe je in de maatschappij staat en wie of wat je wil zijn in het leven. Eversdijk: ‘We willen geen geld geven, maar verbinding maken.’ Het vinden van de gezamenlijke passie voor een project vergelijkt Molenaar met het maken van 'een reis die je gaat maken in een nieuw gebied; je deelt je diepste drijfveren met elkaar'.

De ethiek van samenwerken
Denker des Vaderlands en filosoof Daan Roovers nam de aanwezigen mee in de ethiek van samenwerken. Met daarbij de centrale vraag: wie gaat de grote problemen van deze tijd oplossen? Roovers kwam al snel tot de conclusie dat het in ieder geval ‘vrij duidelijk’ is wie die problemen niet gaat oplossen, namelijk de politiek. Vraag is of er daardoor meer druk op structuren buiten de politiek – zoals bedrijven – ontstaat om actie te ondernemen. Daar lijkt het in ieder geval wel op nu medewerkers hun geluk niet meer alleen halen uit commerciële ambities, maar ook behoefte hebben aan zingeving door iets bij te dragen aan de maatschappij. Met name jongere mensen, die overigens tijdens het event niet in aantallen onderdeden, zouden dit volgens Roovers steeds belangrijker vinden. Met Sywert als sprekend voorbeeld lichtte Roovers vervolgens de werking van het zogenaamde morele kompas toe, dat handig is om te benutten als je als bedrijf, maar ook als maatschappelijke organisatie, inderdaad iets wil bijdragen aan die grote problemen van deze tijd. Want wanneer doe je eigenlijk iets goed? Als je goede bedoelingen hebt? Volgens Roovers kun je niet zonder, maar is dat niet goed genoeg. Andere zaken die meespelen zijn het effect van je actie of project en je houding ten opzichte van je eigen handelen. ‘De ontwikkeling van een goede samenwerking drijft immers op karakter’, aldus Roovers. Sywert bleek helaas in al deze criteria niet uit te blinken. Gelukkig kunnen bedrijfsfondsen en maatschappelijke organisaties ervan leren.


 
De weg naar de meeste impact
Tijdens het panel was er dan eindelijk tijd om met elkaar in gesprek te gaan. Over de rol van het bedrijfsfonds, het delen van kennis – wat volgens Claire Barnhoorn van Solvoz nog veel te weinig wordt gedaan – en effectief altruïsme, een begrip dat werd geïntroduceerd door Roovers. Hoe kun je een zo groot mogelijke impact maken? Is het moreler om onbetaald verlof te nemen om als arts te gaan helpen in een vluchtelingenkamp of kan je de kosten van die reis beter overmaken naar een organisatie die daar al lokaal actief is? Volgens Roovers is dat laatste minder bevredigend, maar waarschijnlijk wel effectiever. Zo blijkt maar weer hoe moeilijk, maar belangrijk, het meten van impact is. Prof. dr. Paul Smeets: ‘Mijn rol als econoom is om te kijken wat wel en wat niet werkt. Welke motivatie of emotionele drijfveer levert welk economisch resultaat op?’ Barnhoorn kaartte verder nog aan dat het belangrijk is om ‘niet alleen impact te maken gedreven op mooie plaatjes, maar ook te kijken naar de holistische oplossing’. Wordt er door goeddoeners niet te veel ingevuld? Deze vraag werd versterkt door een opmerking uit het publiek: zou de stem van degenen die de hulp ontvangen niet meer ruimte moeten krijgen om ook echt de juiste hulp te kunnen bieden? De vraag, die misschien had kunnen leiden naar een discussie over de dekolonisatie van de sector, bleef voor nu onbeantwoord. Misschien een mooi onderwerp voor een volgende kennissessie.


 
Conclusie
Gedurende de dag bleef de sfeer in het AFAS hoofdkwartier uitstekend. Tijdens de break-outsessies werden er enthousiaste verhalen gedeeld, kritische vragen gesteld en mooie projecten gepitched. Rense Bos sloot het event samen met Margot Cooijmans af, waarna de aanwezigen bij de borrel los konden barsten in het lang gemiste netwerken. Al met al was het een leerzame, inspirerende dag met hier en daar een voorzichtig begin van misschien wel een potentiële duurzame samenwerking. 

Foto's: Michèle Bergsma.
Meld je hier aan voor Civil Power op 18 november 2021.
Lees ook:
 Hoe combineer je ondernemerschap en maatschappelijke doelen in een bedrijfsfonds?