ANBI's aan de beurt!

8 mei 2008
Opinie | | Organisatienieuws

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is hot in Nederland. Dat wil zeggen: er wordt veel over gepráat. De grotere bedrijven komen met een apart 'maatschappelijk jaarverslag' waarin ze laten zien hoe hun mvo-beleid vorm krijgt. Maar wie de fraaie stukken leest, bekruipt het gevoel dat we nog helemaal aan het begin staan. Groene stroom, verantwoord papier, project met het buurthuis... prima, maar hoe zit het met de core business? Worden de keuzes daar ook bepaald door mvo-motieven?


De overheid, meestal eerder trendvolger dan trendsetter, pakt het steviger op. Er ligt een ambitieus programma waarin alle inkopen van de overheid duurzaam moeten worden. Voor de rijksoverheid geldt een eis van 100% in 2010; voor lagere overheden is de norm 50% in 2010. Onder inkopen wordt zo ongeveer alles verstaan wat de overheid doet: van de aanleg van nieuwe wegen tot het inhuren van externe diensten tot duurzame koffie in in orde bekertjes voor de ambtenaren en hun bezoek. Zelfs de meest verstokte optimist zal moeten erkennen dat deze overheidsdoelstellingen alleen met buitenaardse hulp realiseerbaar zijn. Dus ook hier is het nog geen practice what you preach.

 


Gelukkig is er hoop. De ANBI's. Als er één groep is bij wie mvo van nature past, is deze het wel. Maar wat blijkt: het onderwerp staat doorgaans laag op hun agenda. En dat is merkwaardig. Zouden we niet juist van deze categorie organisaties mogen verwachten dat zij op dit terrein een voortrekkersrol vervullen? ANBI's zijn immers in wezen katalysatoren voor verandering. Ze houden zich per definitie bezig met het verbeteren van de maatschappij.

 


Maatschappelijk verantwoord ondernemerschap richt zich, we vertellen u niets nieuws, op de triple bottom line (term van John Elkington): people, planet, profit. Voor ANBI's kunnen we P van profit vervangen door de P van imPact. Een organisatie moet allereerst aandacht schenken aan de P die het voortbestaan bepaalt: voor bedrijven geldt dat slechts zolang ze Profit maken hun continuïteit gewaarborgd is, voor ANBI's kan je stellen dat slechts zolang ze imPact hebben hun continuïteit relevant is. Daar begint het mee. Maar hoe zit het vervolgens met de P van People, welke aandacht schenken de ANBI's daaraan? Dat wordt nog relevanter wanneer de organisatie actief is in het buitenland of werkt met internationale toeleveranciers. En hoe zit het met de P van Planet? Hebben de ANBI's de eigen organisatie al doorgelicht op dit punt?

Wij weten dat pas een handjevol goede doelen echt aan de slag is met mvo. Bij de vermogensfondsen lijkt mvo nog helemaal onontgonnen terrein. De ANBI's worstelen dus net zo om op gang te komen als al die andere partijen.

 


Wanneer de ANBI's kans zien de eigen organisatie mvo proof maken doen ze zichzelf en hun doelstellingen recht. Bovendien kan er een enorme hefboomwerking vanuit gaan naar alle sectoren in de samenleving. Burgers, bedrijven en overheid.

 


Een kans om niet te missen.

 


André Brouwer en Femke Lagaaij (zie foto) adviseren vanuit adviesbureau De Bomen overheden, bedrijven en non-profit organisatie bij het ontwikkelen van mvo-beleid en het implementeren daarvan