'Booming' bedrijfsfondsen weten elkaar nu beter te vinden

4 april 2017, 10:00
Bedrijfsfondsen vormen een nieuw, groeiend segment binnen de filantropie en hebben veel van elkaar te leren
Bedrijfsfondsen vormen een nieuw, groeiend segment binnen de filantropie en hebben veel van elkaar te leren
Zo'n 75 corporate foundations kwamen op maandag 3 april bij elkaar op het eerste bedrijfsfondsencongres van ons land. Het werd georganiseerd door de tienjarige Achmea Foundation in samenwerking met de Rabobank Foundation. In Zeist werd het belang en de toegevoegde waarde van deze opkomende soort fondsen besproken; er werden tevens best practises en kennis gedeeld. Dat laatste bleek in een grote behoefte te voorzien: in de komende weken wordt gewerkt aan een netwerk, onder andere met behulp van een LinkedIn-groep voor kennisuitwisseling.

Verdubbeling bedrijfsfondsen

Nederland telt inmiddels minstens 75 corporate foundations: een verdubbeling in tien jaar. Ook het aantal medewerkers dat via een bedrijfsfonds vrijwilligerswerk doet is het afgelopen decennium minstens verdubbeld, schat Lonneke Roza, die recent promoveerde op dit thema aan de Rotterdam School of Management van de Erasmus Universiteit. Haar cijfers zijn een conservatieve schatting bij gebrek aan een centraal register voor dit soort fondsen. En lang niet elke corporate foundation heeft (nog) de ANBI-status.

Moeilijke grens geven en sponsoren

Roza (foto) stuit net als de onderzoekers van Geven in Nederland op het feit dat bedrijven in de praktijk weinig onderscheid maken tussen giften en sponsoring. Het laatste vereist een tegenprestatie en valt dus formeel buiten de scope van ‘filantropie’. Roza hierover tegenover het AD: ‘Maar uiteraard is het een glijdende schaal. Ook sponsoring is een vorm van maatschappelijke betrokkenheid.’
De laatste cijfers van Geven in Nederland 2015 (over geefjaar 2013) laten zien dat bedrijven in Nederland in totaal voor ruim €1,3 miljard schonken en sponsorden. De nieuwste cijfers worden op 20 april bekendgemaakt: de verwachting is dat hier een stijging zichtbaar zal worden.

Steeds strategischer

Bedrijfsfilantropie wordt steeds strategischer, denkt Roza: ‘Vroeger gaven bedrijven vooral ad hoc, bijvoorbeeld als er een verzoek op hun pad kwam of aan Giro555. Nu is het bewuste bedrijfsstrategie en wordt erover nagedacht. Anglosaksische bedrijven kennen al veel langer een liefdadigheidscultuur. Zo is daar al dertig jaar lang het Ronald McDonald Kinderfonds van fastfoodgigant McDonalds.’

Groei is ook ‘tegenbegweging’

Roza ziet meerdere oorzaken voor de explosieve groei. De toename is volgens haar deels een ‘tegenbeweging’ van bedrijven - zeker in de financiële sector - die in opspraak zijn gekomen door ethisch fragwürdig gedrag. Roza: ‘Soms is zo'n stichting puur eigen belang, maar vaak ook niet. Veel bedrijven hangen het niet aan de grote klok’.
Daarnaast ziet Roza de toename als een reactie op de trend dat de overheid meer en meer verantwoordelijkheid bij burgers zelf neerlegt. Roza in het AD: ‘De overheid trekt zich terug en verwacht meer van andere partijen in de samenleving.’
gerelateerde items