Zij staat in DDB100: Roline de Wilde (Kindertelefoon)

Zij staat in DDB100: Roline de Wilde (Kindertelefoon).
Zij staat in DDB100: Roline de Wilde (Kindertelefoon).
3 november 2021

Ruim veertig jaar biedt de Kindertelefoon kinderen en jongeren van 8 tot 18 jaar een luisterend oor. De afgelopen tijd was deze behoefte groter dan ooit. In 2020 voerden medewerkers van de Kindertelefoon in totaal 523.000 gesprekken via telefoon en chat. Dat is ruim 1.400 gesprekken per dag – een record. Ter vergelijking: in 2019 lag dit gemiddelde nog op 1.100 gesprekken per dag.  Behalve luisteren naar kinderen en ze desgewenst verder helpen, geeft de organisatie kinderen ook een stem. Dat bleek hard nodig te zijn.

Tijdens de eerste lockdown stelden kinderen nog vragen als ‘hoe vraag ik verkering in coronatijd’ en kaartten ze praktische zaken aan, zoals ‘kan ik mijn oma nog wel zien?’ Maar in de tweede lockdown veranderden de gespreksonderwerpen. Het ging veel minder over normale puberzaken als verliefdheid en vaker over (getuige zijn van) huiselijk geweld en emotionele problemen, zoals depressie, zelfdoding en eenzaamheid.

Roline de Wilde, directeur van de Kindertelefoon, noemde deze ontwikkeling ‘zorgwekkend’. In januari van dit jaar liet ze een persbericht uitgaan en deed ze een rondje media, waardoor de stem van de kinderen resoneerde in talkshows en radioprogramma’s. Op overtuigende wijze legde ze uit dat kinderen eigenlijk maar één ding wilden: terug naar school. Niet zozeer om te leren, maar voor de sociale contacten en – voor sommigen – als veilige thuishaven.
Vanaf het moment dat de scholen weer opengingen, signaleerde ze echter iets verontrustends. Het aantal belletjes over pesten steeg explosief: van gemiddeld 65 per dag naar 98. Voortvarend als ze is, wist ze wat haar te doen stond. In september ging wéér een persbericht uit. ‘Wij roepen iedereen op om pesten bespreekbaar te maken, juist nu we weer aan het begin van een schooljaar staan.’

De als sociaal geograaf opgeleide De Wilde is bevlogen, maar dat niet alleen. Naar eigen zeggen is ze ook ‘een onverbeterlijke verbeteraar’. Haar behoefte om dingen verder te brengen kon ze kwijt in haar vorige baan als directeur van het CBF, waar ze de relatie tussen dit toezichthoudend orgaan en de goede doelen-wereld heeft verbeterd. Ook bij haar nieuwe werkgever heeft ze oog voor verbeteringen. Zo ontwikkelde de Kindertelefoon, met steun van onder meer het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de Alles Oké? Supportlijn. Sinds april kan iedereen tussen de 18 en 24 jaar bij deze een lijn een luisterend oor krijgen. Aanleiding hiervoor waren de signalen die ‘haar’ organisatie had ontvangen over mentale problemen van jongvolwassenen. In het rapport ‘Eén jaar met corona’ van het Sociaal en Cultureel Planbureau werd bevestigd dat het welzijn van jongvolwassenen in het afgelopen jaar was afgenomen. De supportlijn is opgezet als noodvoorziening van een jaar. Met een frontvrouw als De Wilde is de kans groot dat de Kindertelefoon in de tussentijd weer een initiatief heeft gelanceerd om nog meer kinderen te steunen. Ze zei immers ooit: ‘Wat ik belangrijk vind, is dat elk goed doel streeft naar een zo groot mogelijke maatschappelijke impact.’

Kom ook naar Civil Power! Meld je hier aan.
Klik hier voor het volledige programma.