De zeven hoofdzonden van fondsenwerving

The seven deadly sins...
The seven deadly sins...
30 april 2018
Nieuws | | Fondsenwerving

Ook fondsenwervers begaan zonden. Vaak zonder dat ze het doorhebben. In dit artikel, met een dikke knipoog uiteraard, de zeven hoofdzonden van fondsenwerving. Aan welke maak jij je schuldig?
 
Lust: Een relatie met je donateur hoef je niet, je wilt gewoon hun geld. Je hebt dan ook geen relatie met je donateurs, het zijn gewoon jouw eigen geldautomaten. Gek hè, dat ze uiteindelijk de benen nemen?
 
Gulzigheid: Je hebt een eindeloze stroom nieuwe donateurs nodig. Je let niet op hun betrokkenheid bij jullie doel of op hun waarde op de lange termijn. Daarom kies je voor kortstondige contacten die geld opleveren, in plaats van te investeren in waardevollere donateurs die langetermijngroei kunnen bevorderen.
 
Hebzucht: Je deelt niets met je donateurs. Je pakt hun geld aan en maakt je uit de voeten, in plaats van ze te vertellen wat ze mogelijk hebben gemaakt en wat je met hun geld hebt kunnen doen. En omdat ze daar nooit achter komen, zoeken ze al snel naar een goed doel dat hun donaties wel waardeert.
 
Luiheid: Je doet gewoon wat je altijd hebt gedaan. Je kijkt niet naar trends, houdt veranderingen in het gedrag van je donateurs niet bij en ben niet op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Als je niet meer oplet, komt er een moment dat je overspoeld wordt door veranderingen die je volledig verrassen.
 
Wraak: Wanneer een campagne mislukt of het aantal donateurs terugloopt, geef je de donateurs gewoon de schuld. En dus onderzoek je de werkelijke oorzaak niet. Onthoud dat het altijd jouw schuld is, nooit die van de donateur. En de meeste problemen zijn op te lossen, als je maar beseft dat het probleem bij jou ligt.
 
Afgunst: Je hebt altijd de angst om iets te missen. Je denkt dat een ander hét antwoord heeft dat jij nodig hebt. En als jij maar de beschikking had over dat ene ding, dan… Vergeet het maar, daar gaat het niet om. Gewoon vasthouden aan de basis en doen waar je goed in bent.
 
Trots: Bij jou draait fondsenwerving om hoe geweldig je organisatie is. Het is een grote reeks van successen, superieure methodieken en geweldig personeel. Dat is ontzettend saai voor donateurs en zeker nooit de reden waarom ze geven. Ze geven omdat juist zij de helden zijn. Wees dus trots op hen en op het feit dat ze voor jouw organisatie hebben gekozen.

(Bron: Future Fundraising Now)