WKOF opnieuw onder vuur van Argos

WKOF opnieuw onder vuur van Argos
WKOF opnieuw onder vuur van Argos
13 september 2017
Nieuws | | Goede doelen

Vijf jaar na de geruchtmakende uitzending van Argos over Wereld Kanker Onderzoek Fonds, neemt het radio-onderzoeksprogramma van VARA/VPRO dit goede doel opnieuw onder vuur. Volgens welingelichte bronnen zijn de journalisten van Argos gestuit op zaken die het goede doel nog steeds niet op orde zou hebben. De zwaarste beschuldiging die WKOF vijf jaar geleden kreeg te verduren is die van belangenverstrengeling en zelfverrijking. De uitzending van a.s. zaterdag 16 september, waarin onder andere ook filantropiehoogleraar Theo Schuyt is te horen, begint om 14.00 uur op Radio 1.
 
Argos kraakte vijf jaar geleden het financiële beleid van de stichting WKOF, dat toen jaarlijks zes miljoen euro ophaalde in Nederland. Een greep uit de bevindingen van Argos destijds: van al het binnengekomen donaties voor wetenschappelijke research ging slechts een bescheiden deel naar onderzoeksdoelen van de Nederlandse tak van het internationale goede-doelen-fonds WCRF. Een fors percentage kwam voor rekening van 'voorlichting'. Of, beter gezegd, ten faveure van fondsenwervingsbureau Euro DM. Zo bleek de tot 2010 werkzame Amerikaanse voorzitter van het internationale WCRF netwerk, een half miljoen euro te hebben ontvangen voor fondsenwerving. Verder werd de onafhankelijkheid van het bestuur van WKOF ter discussie gesteld: van een duidelijke scheiding tussen bestuur en directie was geen sprake.
 
Argos baseerde destijds zijn bevindingen goeddeels op uitgebreide gesprekken met vijf oud-medewerkers van de Nederlandse afdeling van het fonds. Vier van hen vervulden een managementfunctie. Nadia Ameyah, operationeel manager van WKOF, gaf in de Argos-uitzending van vijf jaar geleden haar visie op de zaak. Zij zei zich niet te herkennen in de beschuldigingen en stelde dat de Nederlandse tak onafhankelijk en op grote afstand opereerde van moeder-organisatie WCRF.
WKOF heeft geen CBF-erkenning. Het CBF geeft over het goede doel aan: ‘niet getoetst.’
 
Vrijdag 15 september publiceert Argos meer informatie over de inhoud van de nieuwe uitzending op zijn website: klik hier
Voor de promo: klik hier.