Werkgevers, geef je vrijwilligersprogramma meer betekenis

13 december 2019, 00:00
Werkgevers, geef je vrijwilligersprogramma meer betekenis
Werkgevers, geef je vrijwilligersprogramma meer betekenis
Lonneke Roza is onlosmakelijk verbonden met corporate foundations. Ze is onderzoeker aan Rotterdam School of Management op het gebied van Maatschappelijk Betrokken Ondernemen en Corporate Foundations, waarop zij in 2016 is gepromoveerd. Tijdens het symposium van het Corporate Foundations Forum vertelt ze samen met Alliander Foundation over transformatief vrijwilligerswerk.
 
‘Managers van corporate volunteering programma’s kennen allemaal de verhalen van medewerkers die terugkomen van een vrijwilligerswerk activiteit die (zwaar) onder de indruk zijn van het maatschappelijk probleem of een bepaalde doelgroep’, vertelt Roza. ‘Ze komen terug met quotes zoals: “Ik wist niet dat sommige mensen soms een week met niemand in contact komen”. Of: “Jeetje, 50 euro per week om van te leven met 2 kinderen… Dat mensen dat kunnen!”. En daarna denken ze vaak: “Ik zou daar toch zelf ook iets meer mee willen doen… maar wat..” De ervaringen met het programma zijn dus vaak een echte eyeopener voor mensen en het kan ook echt een impact hebben op het leven van de vrijwilliger zelf.’
 
Roza: ‘Het zou mooi zijn als managers dat meer zouden kunnen faciliteren. En dat kan, zelfs bij de zeer kortstondige vrijwilligersactiviteiten. Tijdens het symposium van het Corporate Foundations Forum bespreken we concrete ideeën over hoe je je huidige corporate volunteering programma meer betekenis kunt geven en hoe je je medewerkers handelingsperspectief kunt geven. We gebruiken daarvoor een framework op basis van transformatief learning theory. Dat is een proces dat bestaat uit drie elementen: ervaring, reflectie en actie ondernemen. En dit zijn juist de elementen die ‘makkelijk’ in te passen zijn in bestaande programma’s.’
 
Meer weten? Kom naar het Corporate Foundations Forum Symposium op 6 februari. 
 
gerelateerde items