Toon alles (3)
Edwin Venema

Voordekunst breekt door magisch plafond van 15 mio.

10 juli 2017, 16:00
Voordekunst bdoet zijn naam eer aan
Voordekunst bdoet zijn naam eer aan
Voordekunst.nl, het leidende platform voor crowdfunding van kunst en cultuurprojecten, is de historische mijlpaal van €15 miljoen aan donaties gepasseerd. Sinds de oprichting in 2010 is het platform uitgegroeid tot een volwassen organisatie. Met een slagingspercentage van 80% scoort voordekunst een stuk hoger dan andere platforms. Tegen de landelijke tendens in, ziet voordekunst de bereidheid om aan culturele projecten te doneren juist groeien.

Van overheid naar particulier

Waar de overheid de subsidiekraan niet verder opendraait, ziet voordekunst juist dat particuliere donateurs vaker en meer willen doneren aan culturele projecten. Dit blijkt uit het donateursonderzoek uitgevoerd in mei 2017. Roy Cremers, oprichter en directeur van voordekunst en DDB-Expert Cultuur: ‘Politiek gezien is cultuur niet meer heilig. Overstappen op private financiering is voor veel kunstenaars niet eenvoudig, terwijl hier juist zoveel kansen liggen. Het vraagt alleen om een andere manier van denken omdat de particulier bepaalt waar hij aan doneert. Als kunstenaar moet je dus actief meedenken over de tegenprestatie en hoe je de donateur daadwerkelijk betrekt bij het project.’

Ondernemerschap stimuleren

Voordekunst helpt kunstenaars met een voortraject waarin de focus ligt op een marketingplan en hoe je draagvlak kan creëren bij het publiek. Dit traject wordt door de kunstenaars gewaardeerd en draagt volgens voordekunst voor een groot deel bij aan het hoge slagingspercentage. Jaarlijks halen ruim 600 kunstenaars en creatievelingen geld op om een project te realiseren. Hier zitten ook grote namen tussen zoals het Nationale Ballet, K-otic, Filminstituut EYE, Michiel van Erp en Das Mag. De laatste haalde via voordekunst voldoende geld op om het allereerste exemplaar van Das Magazin te drukken: de rest is geschiedenis.

Betrokkenheid staat centraal

Voordekunst wil niet alleen ondernemerschap bij kunstenaars stimuleren. De organisatie wil het maatschappelijk draagvlak voor kunst vergroten. Roy Cremers: ‘Kunstenaars hebben een groot publiek nodig om iets te creëren en crowdfunding biedt hier een extra kans. Elke donateur is een ambassadeur. Iemand die zich betrokken voelt bij wat je doet of maakt. Dat creëer je samen, en niet alleen met het ophalen van een fonds of subsidie.’
De komende jaren wil het platform nog meer donateurs aantrekken. ‘We willen dat voordekunst een vanzelfsprekend platform is op het gebied van filantropie. Een platform waar donateurs regelmatig terugkeren. Samen met de donateurs en kunstenaars zorgen we ervoor dat kunst van iedereen wordt. Bijdragen kan al vanaf € 10’, aldus Cremers.
 
NIEUW: DDB Dailyelke dag om 12.00 uur het laatste nieuws & opinie van de afgelopen 24 uur in uw mailbox. Gratis service naast uw wekelijkse DDB Journaal. Aanmelden: klik hier
 
 
 
gerelateerde items