Filantropie-achterban sport: +4 miljoen Nederlanders

Steeds meer sportbestuurders ontdekken private fondsenwerving en sponsoring en dingen mee naar de geefeuro van de Nederlanders.
Steeds meer sportbestuurders ontdekken private fondsenwerving en sponsoring en dingen mee naar de geefeuro van de Nederlanders.
23 september 2017

Het totaalaantal lidmaatschappen van de 75 bij NOC*NSF aangesloten sportbonden blijft boven de vijf miljoen. In 2016 bedroeg het aantal 5.276.778 lidmaatschappen, verdeeld over 4.367.056 personen. Dat meldt NOC*NSF. Hoewel duidelijk nog in de kinderschoenen, richten bestuurders zich voor financiering van hun clubs steeds vaker op hun vermogende achterban nu de traditionele sponsoring bij het bedrijfsleven onder druk staat. 
 
In 2016 is het aantal lidmaatschappen van 33 sportbonden toegenomen ten opzichte van 2015. Grootste stijgers zijn de Koninklijke Nederlandse Gymnastiek Unie (+5.810), de Koninklijke Nederlandse Voetbal Bond (+4.481) en de Koninklijke Nederlandse Golf Federatie (+3.755). Bij veertig sportbonden is het aantal lidmaatschappen gedaald. Bij de Koninklijke Nederlandse Lawn Tennis Bond (-16.094), Sportvisserij Nederland (-9.995) en de Koninklijke Wandel Bond Nederland (-9.197) was de daling in absolute aantallen het grootst. Bij twee sportbonden bleef het aantal lidmaatschappen gelijk.
 
Manager Sportontwikkeling Erik Lenselink: ‘Ook dit jaar zien we dat de Nederlandse sportclubs in staat zijn om miljoenen Nederlanders aan zich te binden. Ook veel niet-leden zoals ouders, vrienden en buurtbewoners komen regelmatig op de club. Daarmee blijft de sportclub behoren tot de kern van het sociale leven in heel veel wijken in Nederland.’

Om hun activiteiten en ambities te financieren beginnen steeds meer sportbestuurders filantropie te ontdekken. Er ging een wereld open voor de sportbestuurders, marketeers en sporters op de eerste Dag van de Fondsenwerving voor de Sport van maandag 19 juni op Topssportcentrum Papendal. Voorzitter André Bolhuis zei bij die gelegenheid:  ‘Sport wordt nog niet gevoeld als goed doel. Dat komt vooral omdat allereerst topsport in het nieuws is. En topsport vinden we wel aantrekkelijk, maar niet iets waar de wereld beter van wordt. Veel meer warmte en betrokkenheid voelen we voor de breedtesport. De hockeyclub waar we graag in de kantine staan, de voetbalclub van onze kinderen en het zwemmen met gehandicapte kinderen waarbij we graag helpen. Dát is de sport waarvoor mensen waarschijnlijk graag geld willen geven.’

►Lees het verslag van De Dikke Blauwe over de Dag voor de fondsenwerving voor de sport: klik hier
►Lees ook het commentaar over sport(clubs) als relatief nieuwe spelers op de filantropiemarkt: klik hier.