Wake-up call: fondsenwerving voor de sportwereld!

22 juni 2017, 06:00
Cabaretier Peter Heerschop vatte het congres raak samen
Cabaretier Peter Heerschop vatte het congres raak samen
Er ging een wereld open voor de sportbestuurders, marketeers en sporters op de eerste Dag van de Fondsenwerving voor de Sport van maandag 19 juni op Topssportcentrum Papendal. Fondsenwerving bij particulieren? Om geld ‘bedelen’? Op dit uitstekende en afwisselende congres maakte de sportwereld kennis met de wereld van de goede doelen. Een wake-upcall.
 
Een ambitieuze sportmarketeer, voor het congres: ‘Ik ga me toeleggen op legaten. Daar zit nog heel veel geld. En je hoeft het alleen maar te vragen en dan heb je zó een miljoen binnen. En het voordeel is: je hoeft niets terug te doen, zoals bij sponsoring. Sponsoring is echt een wederzijdse relatie en dan moet je altijd een wederdienst leveren. Dat hoeft bij andere fondsenwerving gelukkig niet.’
Voor deze mensen was deze dag bij uitstek bedoeld.
 
Twee werelden ontmoeten elkaar
Oud-wielrenster en presentator Marijn de Vries verwoordde regelmatig wat de zaal ook dacht. ‘Niet zo prettig hé, dat leuren om geld.’
Om dan meteen gecorrigeerd te worden door oude fondsenwervingsrotten als Marc van den Tweel (oud-Wereld Natuur Fonds, nu directeur Natuurmonumenten). ‘Nooit meer dat soort woorden gebruiken. Fondsenwerving helpt mensen hun dromen te realiseren. Dat heeft niets met bedelen te maken. Fondsenwervers zijn het hart van elke filantropische organisatie. Fundraiser is een nobel beroep.’
 
Sport is nog geen goed doel
André Bolhuis (voorzitter NOC*NSF) startte de dag met de kern van het probleem: ‘Sport wordt nog niet gevoeld als goed doel. Dat komt vooral omdat allereerst topsport in het nieuws is. En topsport vinden we wel aantrekkelijk, maar niet iets waar de wereld beter van wordt. Veel meer warmte en betrokkenheid voelen we voor de breedtesport. De hockeyclub waar we graag in de kantine staan, de voetbalclub van onze kinderen en het zwemmen met gehandicapte kinderen waarbij we graag helpen. Dát is de sport waarvoor mensen waarschijnlijk graag geld willen geven.’
 
Subsidies en sponsoring lopen terug
Nog nooit waren er zoveel mensen lid van een sportvereniging in Nederland en helpen bij een sportclub is nog steeds de eerste vrijwilligersklus die mensen op zich nemen. Ondertussen loopt de sponsoring (van oudsher een grote bron van inkomsten) terug, mede omdat veel bedrijven zijn geswitcht naar culturele doelen. Aan de bak dus, om die immense potentie van de particuliere fondsenwerving te ontdekken en aan te boren.
 
Veel vrijwilligers, wat geld, nauwelijks legaten
De dag begon met een helder overzicht van René Bekkers (bijzonder hoogleraar filantropie VU) aan de hand van Geven in Nederland-cijfers. Huishoudens gaven in 2015 zo’n negentig miljoen aan sport- en recreatiedoelen. Uit legaten kwam er vrijwel niets. Bekkers: ‘Sportclubs moeten concrete doelen en projecten afbakenen en dan leren de geefvraag te stellen.’ Ook dit congres kreeg De Gouden Eeuw van de Filantropie voorgehouden.
 
Denk niet dat je morgen schatrijk bent’
Hoe dat dan moest, al die gouden bergen binnenhalen? Dat wilde de zaal van élke spreker heel concreet weten. Bekkers: ‘Geduld is belangrijk. Fondsenwerving vraagt een cultuurverandering in je organisatie. En investeringen. En uitstekend relatiemanagement. En dat geldt allemaal nog in het kwadraat voor legatenwerving. Denk niet dat je morgen schatrijk bent. Het is lang en intensief investeren, net zoals goede doelen hebben gedaan.’
 
Legatenmarketing: richt je op oudere vrouwen
Erfrechtspecialist en notaris Erna Kortlang gaf een introductie in schenken en nalaten. ‘Mijn advies: richt je op oudere vrouwen en echtparen zonder kinderen, daar kun je het meeste van verwachten. Daar komen bij goed relatiebeheer de legaten de vandaan. Op dit moment gaan er nauwelijks legaten naar de sport.’
Nog een tip: ‘Het onderscheid tussen anbi’s en sbbi’s (waaronder de meeste sportclubs vallen) is soms vaag. En sbbi’s hebben minder voordelen. Kom in actie, sportwereld, om dat onrecht recht te zetten.’
En, veel vaker gehoord deze dag: ‘Ontwikkel de Fondsen op Naam, daar liggen grote mogelijkheden, dat zien we aan de culturele sector.’ Ook periodiek schenken is in de sportwereld nog een onontgonnen terrein.
gerelateerde items