Over vertrouwen, tevredenheid en geefgedrag

19 februari 2019
Opinie | | Wetenschap & Onderzoek

In Nederland vertrouwen we bedrijven, overheden en media meer dan ngo’s. Dit blijkt uit de Edelman Trust Barometer 2019 die we als preview kregen van bureau Edelman. Wereldwijd scoren media het laagst maar in Nederland zijn dat dus de ngo’s.
 
Uit een eerder blog van Reinier Spruit hierover bleek ook al dat het vertrouwen in ngo’s in Nederland lager ligt dan in veel andere landen. En uit het Nederlandse Donateurs Panel blijkt dat het donateursvertrouwen de laatste jaren structureel achter loopt op het consumentenvertrouwen. 
 
Uit het onderzoek van Edelman blijkt ook nog iets anders; niet iedereen heeft weinig vertrouwen in ngo’s; als je kijkt naar het ‘general public’ in vergelijking met het ‘informed public’ (top 25% inkomen, HBO+, media/nieuws bewust, tussen 25 – 64 jaar), zie je een groot verschil.  Zie ook onderstaande grafiek. 


 
 
Wat kunnen we als fondsenwervers met dit verschil? Horen donateurs gemiddeld meer tot het ‘informed public’? Dan valt het mee met het vertrouwen. Of vinden we donateurs vaker bij ‘general public’? Dan hebben we dus juist een heel groot probleem. En wat kunnen we eigenlijk concreet met al die onderzoeken?
 
Ja, natuurlijk willen we dat het vertrouwen groter is. Maar hoe zorg je daarvoor? En is vertrouwen de beste manier om het geefgedrag positief te beïnvloeden? En maakt het uit wie er meer en minder vertrouwen heeft in ngo’s zoals in de grafiek hierboven?
Wie het weet mag het zeggen. Vooralsnog zet ik in op iets dat je direct en concreet kunt beïnvloeden; en dat is de tevredenheid van donateurs. Als donateurs tevreden zijn zullen ze meer en vaker geven. Ik geloof zeker dat vertrouwen nodig is om over de drempel te stappen om te gaan geven. Maar dat om te blijven geven, de tevredenheid over de relatie met het goede doel, het grootste effect heeft. En dat het vergroten van de tevredenheid dus de meeste winst oplevert. 
 
En ja, natuurlijk moeten we daarnaast ook werken aan het vergroten van vertrouwen. Maar in plaats van vanuit de verdediging te werken aan dat vertrouwen, kunnen we misschien wel beter laten zien hoe groot de tevredenheid van bestaande donateurs is. Geen transparantieprijs maar een tevredenheidprijs! Welke organisatie heeft de meest tevreden donateurs?
 
Want zolang dat vertrouwen in ngo’s niet groot is nemen potentiele nieuwe donateurs wellicht makkelijker iets aan van bestaande donateurs dan van de goede doelen organisaties zelf.  Dus waardeer je donateurs/supporters waardoor ze de doelen van jouw organisatie blijven steunen en zorg dat de wereld weet hoe tevreden je donateurs/supporters zijn zodat anderen dat ook gaan doen! 
 
Deze column verscheen eerder op de site van De Toekomst van Fondsenwerving: klik hier.