Verhalen met substantie

Open Data: het is gevonden goud en fundament voor verhalen waarmee uw organisatie haar impact op de samenleving kan communiceren met de wereld: gebaseerd op betrouwbare feiten in de juiste context.
Open Data: het is gevonden goud en fundament voor verhalen waarmee uw organisatie haar impact op de samenleving kan communiceren met de wereld: gebaseerd op betrouwbare feiten in de juiste context.
25 januari 2016
Opinie | | Ontwikkelings samenwerking

Er zijn van die buzz-begrippen die een tijdje 'en vogue' zijn en dan weer geruisloos verdwijnen. 'Storytelling' is er zo een.
Zelfs de buurtvereniging die geld inzamelt voor een wipkip weet dat je je doel persoonlijk en authentiek moet verkopen om er (financieel) draagvlak voor te creëren. Helaas wordt 'storytelling' in de praktijk vaak opgevat als 'mooie verhalen vertellen'. Een mooi verhaal is echter nog geen waar verhaal, of zelfs een geloofwaardig verhaal. Het is mooi en ontroerend om het verhaal te weten van dat ene arme, gehandicapte meisje in dat ene dorpje. Maar hoe zit het met al die andere arme meisjes in talloos andere dorpjes?
Deze vragen worden volgens Caroline Kroon ook steeds meer gesteld door particuliere donoren. Mensen zoeken meer context en diepgang en schromen niet kritische vragen te stellen. Zonder context is storytelling niets meer dan anekdotiek.
In het interview dat Filanthropium-redacteur Tessel Renzenbrink met Kroon had, komt naar voren dat met name ontwikkelingsclubs beter kunnen communiceren en rapporteren en veel sneller inspelen op actuele ontwikkelingen dan ze nu doen met hun lijvige rapporten. En dat zonder enorme investeringen. Hoe?
Door slimmer gebruik te maken van 'open data': die betrekken zowel gevers als ontvangers van hulpgeld veel directer bij ontwikkelingssamenwerking.
Dat verhaal, over de transformerende kracht van open data, vertelt Caroline Kroon, oprichter van het consultancy netwerk DataOpeners. Een verhaal dat gehoord moet worden door alle organisaties - niet alleen ontwikkelingsclubs - die duurzaam draagvlak in de samenleving zoeken. Open Data: het is gevonden goud en fundament voor verhalen waarmee uw organisatie haar impact op de samenleving kan communiceren met de wereld: gebaseerd op betrouwbare feiten in de juiste context. Het interview met Kroon?
Boardroom-stuf. Lees het.