Toon alles (1)

VEH: leg ergerlijke verkooppraktijken strenger aan banden

21 februari 2019, 06:00
VEH: leg ergerlijke verkooppraktijken strenger aan banden
VEH: leg ergerlijke verkooppraktijken strenger aan banden
Nederlanders zijn helemaal klaar met ongevraagde telefonische verkoop of verkoop aan de deur. Dit blijkt uit een onderzoek van Vereniging Eigen Huis. Het onderzoek rekent hieronder ook goede doelen. In het onderzoek staat werving voor goede doelen zelfs op de tweede plaats van ergernissen van huiseigenaren bij verkoop aan de deur. Plannen van het kabinet om dit te veranderen gaan volgens de vereniging niet ver genoeg. 

De aversie onder huiseigenaren tegen ongevraagde verkoop per telefoon en aan de deur is groot, zo blijkt uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis onder 1.278 leden in februari 2019. Maar liefst 96% van de respondenten vindt deze praktijken ronduit ergerlijk. “Mensen zijn het zat om ongevraagd lastig gevallen te worden aan de telefoon of de deur. Het bedrijfsleven heeft voldoende kans gehad om deze praktijken zelf te reguleren en het op te lossen. Daarom zijn strengere regels hard nodig om de consument te beschermen tegen deze verkooppraktijken” zegt Rob Mulder, directeur belangenbehartiging van Vereniging Eigen Huis.

Kabinetsvoorstel gaat niet ver genoeg

Het kabinet is voornemens om voor de werving van nieuwe klanten een opt-in systeem in te voeren waarbij een consument zelf aangeeft of hij telefonisch benaderd wil worden. Maar ook dan mogen bedrijven hun voormalige klanten blijven bestoken met aanbiedingen. Daarnaast gelden de nieuwe regels niet voor verkoop aan de deur.

Vereniging Eigen Huis vindt dat deze kabinetsmaatregel niet ver genoeg gaat. Rob Mulder: “Ook verkoop aan de deur moet aan banden worden gelegd via het opt-in systeem. Bovendien moet dit ook gaan gelden voor voormalige klanten. Als die toestemming er niet is, dan mag een callcenter of colportagebedrijf geen huis- of telefonische verkoop doen voor bijvoorbeeld energie- en telecomcontracten, schoorsteen- en dakbedrijven, goede doelen en dagbladabonnementen.”

Grootste ergernissen

De top-3 van ergerniswekkende telefonische verkoop:
1. Krantenabonnementen (35%)
2. Loterijen (27%)
3. Energieleveranciers (24%)

Top-3 ergernissen bij verkoop aan de deur:
1. Geloofsovertuiging (60%)
2. Goede doelen (35%)
3. Energieleveranciers (26%)

Bron: Vereniging Eigen Huis

Lees hier het volledige rapport van Vereniging Eigen Huis
 
gerelateerde items