Van Rooij hekelt 'doorgeslagen bestuurscultuur'

Van Rooij hekelt 'doorgeslagen bestuurscultuur'
Van Rooij hekelt 'doorgeslagen bestuurscultuur'
8 mei 2013
Nieuws | | Governance & Finance

‘Grote goede doelen doen er alles aan om donateurs en vrijwilligers de deur uit te werken’. Met deze pittige stelling nam Fons van Rooij – oud-directeur van WWAV, bestuurslid van koepel IF en columnist van Filanthropium Journaal - afstand van de ‘doorgeslagen bestuurscultuur’ in de Nederlandse charitas tijdens de presentatie van het onderzoek ‘Geven in Nederland 2013’.

Van Rooij, die op uitnodiging van de organisatie van De Dag van de Filantropie, zijn ‘stelling’ kwam toelichten: ‘Het donateursvertrouwen daalt al jaren. Die trend wordt nog wat gemaskeerd door de inkomsten uit nalatenschappen, maar vooral grote goede doelen lijken er alles aan te doen om die neergaande lijn te versterken. Door de toegenomen professionalisering verliezen zij het contact met de samenleving. Zo is langzamerhand een eigen werkelijkheid ontstaan waarin geen plaats is voor kritiek.’

Human brands
Van Rooij: ‘Er wordt zo ongelooflijk veel bestuurd! Goede doelen gedragen zich als ministeries in een doorgeslagen bestuurscultuur. En dat terwijl ze juist ‘human brands’ moeten zijn: ‘love marks’! Mensen moeten goede doelen juist in hun hart sluiten en dat willen ze ook graag. Mensen houden van goede doelen! Echt, zo ingewikkeld is het niet om die hockeystick weer omhoog te krijgen. Het probleem is echter wel dat de liefde van twee kanten moet komen.’

CBF-spotje
Van Rooij, tevens bestuurslid van IF, de koepel van veel lokaal opererende fondsenwervende non-profits, nam ook de gelegenheid te baat het CBF een veeg uit de pan te geven. De toezichthouder voedt met haar nieuwste reclamespotje volgens Van Rooij juist het wantrouwen.

CliniClowns
Als voorbeeld van een goed doel dat de tekenen des tijd wel goed heeft verstaan, noemde Van Rooij desgevraagd CliniClowns als voorbeeld. Van Rooij: ‘Niet in zo’n geeuwsaai kantoorpand, maar gevestigd in een echt clubhuis. En alles daar is transparant. Alles ademt daar de doelstelling, zodat fouten maken ook helemaal geen issue is. Human brands krijgen dat krediet als ze maar contact met de mensen blijven houden.’