Geven-geven-geven

Geven-geven-geven
Geven-geven-geven
11 maart 2021

Goed nieuws om dit DDB Journaal mee te beginnen: we hebben weer twee experts aan ons mooie lijstje toe kunnen voegen. In deze editie zijn twee bijdragen te lezen; van Edith Kroese (DDB-expert Impact) en Gosse Bosma (DDB-expert Bestuur & Politiek). Het zal u niet verbazen dat zowel Edith als Gosse in hun columns ingaan op de verkiezingen die volgende week gehouden worden. Ook bij ons in huis zijn we er druk mee bezig. Mijn oudste dochter werd 10 maart 18 jaar, dus de komende verkiezingen zijn haar eerste. Ze vindt het een grote verantwoordelijkheid en is intensief bezig met het selecteren van een politieke partij die haar normen en waarden het meest representeert.

In dit DDB Journaal bekijkt Edith Kroeze in haar column de verkiezingen door een impact-bril: is er een manier hoe we kunnen meten welke politieke partij de meeste impact bereikt? ‘Dus hoe partijen daadwerkelijk handelden en wat ze bereikten, in plaats van al die sexy beloftes waar je nu soms maar moeizaam een partij op selecteert,’ schrijft ze. Ze tipt ons – heel fijn – een kieswijzer waarmee DDB-lezers hun politieke opvattingen kunnen vergelijken met het daadwerkelijke stemgedrag van de politieke fracties.

Gosse Bosma onderzocht voor DDB wat er nu in de verschillende verkiezingsprogramma’s terug te vinden is over filantropie. Opnieuw wordt pijnlijk duidelijk dat het woord filantropie daar niet eens in voorkomt. Dat woord heeft voor de politiek blijkbaar te veel connotatie met kleinschalige liefdadigheid, met mantelzorgers of voetbalmoeders die om de zoveel weken de shirtjes van het team wassen. Daar is helemaal niets mis mee, begrijp me goed. Ik ben ook zo’n voetbalmoeder en mijn moeder was ook zo’n mantelzorger. Maar een van de dingen die de coronacrisis ons heeft doen inzien is het enorme krachtige veld aan mensen en organisaties die maatschappelijk goed willen doen. En wat ontbreekt bij politieke partijen is een overkoepelende visie op hoe dat maatschappelijke middenveld is in te zetten voor de samenleving. Dan hebben we het niet over de consumerende burger, niet over de ik-gerichte burger, maar over de collectieve burger. Niet de burger die wil nemen-nemen-nemen, maar die wil geven-geven-geven. Eeuwig zonde om die burger onbenut te laten.
 

*Auteur Marjolein van Asdonck is sinds begin dit jaar de nieuwe hoofdredacteur van De Dikke Blauwe. Reageren op dit commentaar? Ideeën over onderwerpen die De Dikke Blauwe moet aanpakken? Stuur een mail aan dedikkeblauwe-redactie@walburgpers.nl