Toon alles (1)

Van Abbe pompt extra euro’s in eigen donatieplatform

10 september 2020, 06:00
Van Abbe pompt extra euro’s in eigen donatieplatform
Van Abbe pompt extra euro’s in eigen donatieplatform
Met een put your money where your mouth is-instelling trekt Mathys van Abbe zelf ook zijn portemonnee om zijn donatie-startup Kinder, niet te verwarren met de populaire datingapp Tinder, door corona te loodsen. Van Abbe: ‘Normaal werken we met verschillende investeringsrondes, maar door de huidige crisis moesten we snel switchen. We hebben de basisronde verlengd door zelf ook mee te doen. Dat we onze eigen broek op kunnen houden is een belangrijk signaal. Momenteel zijn de nieuwe investeringsgesprekken trouwens alweer gaande, dus dat moet goedkomen.’
 
Wereldproblemen efficiënt oplossen
Particulieren geven jaarlijks honderden miljarden euro’s aan goede doelen. Maar Van Abbe is ervan overtuigd dat daar veel meer van zou over kunnen blijven als ngo’s effectiever zouden werken. ‘Het maakt niet uit met wie we over Kinder praten; donateurs, instellingen, overheden, belangenorganisaties of zelfs niet-gevers. Iedereen heeft het gevoel dat er ergens iets niet klopt en verbeterd moet worden in de geefwereld. Goede doelen zouden veel meer samen moeten werken en minder moeten concurreren. Geld kan natuurlijk maar één keer gedoneerd worden, maar er is meer duidelijkheid over urgentie nodig om problemen echt op te lossen.’, aldus Van Abbe.
 
Donatiewidget
Van Abbe begon Kinder in 2017 als zijproject naast zijn fotodeeldienst Mobypicture, ‘maar het is een beetje uit de hand gelopen’, zegt hij. Het hart van de startup is een donatiewidget. Kinder onderhandelt momenteel met twintig mediabedrijven waaronder Forbes en The Next Web, die de widget kunnen plaatsen in artikelen met goede doelen die passen bij het beschreven onderwerp. Zij krijgen vervolgens een zogeheten kickback fee per transactie.

Connecties
Met Kinder hoopt Van Abbe op de juiste manier de juiste doelgroep aan te spreken. ‘Het gaat om connecties maken met mensen en daarvoor de juiste content te maken. We kiezen voor een commerciële aanpak en willen zo de grootste onafhankelijke beoordelaar ter wereld worden. We denken erg hard na over positioneringbranding en tone of voice. We willen ook dat geven iets leuks blijft. Als je te hard gaat op effectiviteit haal je de emotie en blijheid weg. Het gaat niet alleen maar om van zo min mogelijk geld zoveel mogelijk mensen te helpen. Dat zou zonde zijn.’, aldus Van Abbe.

►Bron: Sprout
♦Meer lezen over particuliere fondsen: klik hier
 
gerelateerde items