Uitreiking Transparant Prijs: to have impact or not

Transparant Prijs 2015 helemaal in teken van impact.
Transparant Prijs 2015 helemaal in teken van impact.
16 september 2015
Nieuws | | Governance & Finance

‘To have impact or not,that is the question’ is het thema van de jaarlijkse uitreiking van de Transparant Prijs. Dagvoorzitter Rens de Jong spreekt tijdens de uitreiking op 30 september over impact en maatschappelijk resultaat van goede doelen en social enterprises. En uiteraard wordt dan ook De Transparant Prijs 2015 uitgereikt aan de organisatie met het beste jaarverslag.

Wat is het maatschappelijk resultaat van goede doelen en social enterprises? Is ondernemerschap het nieuwe goed doen? Inspireert de droomambitie en strategie van organisaties mensen om in actie te komen? Weten organisaties de impact en maatschappelijke resultaten ook goed te laten zien aan het publiek? Op deze vragen wordt op 30 september naar een antwoord gezocht. Aanbezigen kunnen actief deelnemen aan het programma via ‘BuzzMaster’ waarbij meningen via de smartphone kunnen worden doorgegeven.

Sprekers
Juryvoorzitter Herman Wijffels geeft zijn visie op de strategie van goede doelen, spelen zij goed genoeg in op grote uitdagingen en wereldontwikkelingen? Vervolgens vertelt Henri van Eeghen (directeur/COO bij Cordaid) zijn persoonlijke motivatie en visie om in actie te komen via een zelfgemaakte film. Gijs de Vries (directeur Nederlandse Rode Kruis) deelt een nieuw initiatief van het Rode Kruis over hoe meer maatschappelijk resultaat te realiseren en Boudewijn Poelmann (directievoorzitter Nationale Postcode Loterij) geeft zijn reflectie op de relevantie van maatschappelijk resultaat en op de vraag of goede doelen wel goed genoeg hun bijdrage en resultaat laten zien.

Paneldebat
Tijdens het paneldebat gaan de directeuren van de genomineerden in de categorie groot (Opkikker, Plan Nederland en Red een Kind) in op de uitdagingen van grote organisaties. Verder vindt er een pitch van de drie genomineerde social enterprises plaats (Dopper, FairMail en Taxi Electric) over hoe je meer impact kunt maken door sociaal te ondernemen. De genomineerden van de categorie klein (El Fuego, Mama Alice en Projecten Zuid-Afrika) vertellen hoe kleine organisaties meer maatschappelijk resultaat kunnen behalen.

Beste jaarverslag
Tijdens het programma worden prijzen uitgereikt voor het beste jaarverslag in de categorie kleine en grote organisaties. Tevens komt de social enterprise die het beste via haar website communiceert ook in aanmerking voor een prijs.

Impactprijs
Nieuw is dit jaar de ‘impactprijs’. Met impact worden projecten bedoeld die echt iets bereikt hebben, die 'boegbeeldprojecten' waar we als maatschappij echt trots op zijn en die ruim aandacht hebben gekregen in de media. De genomineerden (Amref Flying Doctors, Nederlandse Hartstichting, Plan Nederland en Terre des Hommes) presenteren hun boegbeeldproject waarna u mag meestemmen op het project dat u het meeste aanspreekt.

Naast het inhoudelijke deel, kent het programma een muzikale omlijsting van een toptalent van het Nationale Muziekinstrumenten Fonds en een theater impressie die inspeelt op de actualiteiten, met na afloop een netwerkborrel.