PWC stopt De Transparant Prijs na dertien edities

Na 14 jaar valt het doek voor de Transparant Prijs
Na 14 jaar valt het doek voor de Transparant Prijs
11 mei 2017
Nieuws | | Governance & Finance

De Transparant Prijs stopt. Dat zal organisator PWC in de loop van de dag officieel bekendmaken. Volgens PwC is het doel bereikt. ‘Nadat in 2004 de KWF Kankerbestrijding werd uitgeroepen tot winnaar van de eerste editie, kunnen we nu, bijna veertien jaar later, met trots constateren dat de verslaggeving van goede doelen organisaties significant is verbeterd. Dat betekent dat het Nederlandse publiek steeds beter wordt geïnformeerd over maatschappelijke resultaten’, aldus PwC. De organisatie gaat zich meer richten op impact.
 
PwC: ‘Ons doel is altijd om maatschappelijk bij te dragen daar waar dat het hardste nodig is en onze kennis en kunde tot meerwaarde leidt. Wij hebben de maatschappelijke behoefte in de loop der jaren zien bewegen. We gaan ons sterker richten op impact, de nieuwe VN-doelen voor duurzame ontwikkeling (SDG) en nieuwe bedrijfsmodellen waarin maatschappelijke impact centraal staat. Rondom deze thema’s ontwikkelen we nieuwe handvaten en tools. Dat betekent ook dat de Transparant Prijs voor beste verslaggeving in september 2016 voor het laatst is uitgereikt en dat Red een Kind de geschiedenis in zal gaan als laatste winnaar.’
 
Trots
‘Als initiatiefnemer van De Transparant Prijs kijken wij met trots terug op wat er in veertien jaar is bereikt. Telde de eerste editie nog 84 deelnemers, de laatste jaren schommelde het aantal deelnemers rond de 200. De Transparant Prijs bood goede doelen een podium om hun impact in de samenleving te laten zien. Doel was de kwaliteit van verslaggeving te professionaliseren en bij te dragen aan vertrouwen van het publiek in maatschappelijk relevante organisaties.’
 
Corporate responsibility
PwC blijft zich inzetten voor oplossingen voor sociale en maatschappelijke vraagstukken. ‘Zo hebben 810 van onze medewerkers vorig jaar 34.411 uren aan corporate responsibility projecten besteed. We hebben onder meer social enterprises ondersteund middels zestig pro bono projecten, diverse masterclasses en onderzoek. Een ander voorbeeld is ons Social Impact Lab, een challenge voor start-ups met een maatschappelijk doel. En via de SDG-challlenge creëren we meer bewustzijn rondom de Sustainable Development Goals.’