‘Steeds meer donateurs willen zien wat met hun geld gebeurt’

30 september 2013, 04:00
‘Steeds meer donateurs willen zien wat met hun geld gebeurt’
‘Steeds meer donateurs willen zien wat met hun geld gebeurt’
De stiching World Servants initieert bouwprojecten in ontwikkelingslanden. Jaarlijks vertrekken grote groepen mensen om in die landen samen met de lokale bevolking projecten als scholen te realiseren. Sinds enige tijd verzorgt de stichting ook achterbanreizen voor donateurs van partners als Woord en Daad, Leger des Heils en Red een Kind. Een gat in de markt, zo blijkt. ‘We zien een grote toename in donateurs die de projecten ter plekke willen bekijken.’

Het donateursvertrouwen daalt, de consument kijkt met een steeds scherpere blik naar de prestaties van goede doelenorganisaties. In toenemende mate willen donateurs weten wat er met hun euro gebeurt. ‘Zo zijn wij op het idee gekomen om de donateurs naar de projecten toe te brengen’, vertelt Jan Bosman (foto), interim-directeur van World Servants. ‘We hebben door onze eigen projecten veel ervaring met reizen naar ontwikkelingslanden en besloten die reizen ook aan onze collega’s aan te bieden.’

Donateurs binden
Die collega’s bleken een grote behoefte te hebben aan deze achterbanreizen voor hun donateurs, major donors en business partners. ‘Vroeger kon je bij wijze van spreken achterover leunen en het geld kwam bijna vanzelf binnen. Door teruglopende inkomsten en subsidies die wegvallen, moet je echt meer doen om donateurs aan je te binden. Door zo’n reis ziet een donateur niet alleen wat er met zijn geld gebeurt, het komt ook vaak voor dat ze door die ervaring hun donaties verhogen.  We gaan dan ook niet met een touringcar met airco van hotel naar hotel, maar slapen bij de lokale bevolking en helpen ook mee. Het geeft de donateur een goed beeld van hoe de goede doelenorganisatie hun geld besteedt, maar zorgt dus ook voor meer vertrouwen. Bovendien haalt zo’n donateur door zijn ervaringen vaak weer andere mensen over om te geven.’
gerelateerde items