SP wil aanscherping reclamecode loterijen

28 februari 2008
Nieuws | | Loterijen

AMSTELVEEN (28 februari) - De afgelopen tijd zijn er een aantal incidenten geweest rond de ledenwerving van (goede doelen) loterijen. Zo tikte minister Hirsch Ballin de Nationale Postcode Loterij op de vingers voor te agressief werven. Voor de SP is de maat nu echter vol.


Eigenlijk zou de SP het liefst een totaal reclameverbod voor kansspelen zien, maar daarvoor is voorlopig nog geen meerderheid te vinden in de kamer. Vandaar dat de socialisten in het licht van de recente incidenten - ook de Sponsor Bingo Loterij ging onlangs over de schreef - pleit voor een terughoudend reclame- en wervingsbeleid.



SP-kamerlid Jan de Wit: "Mensen horen niet bijna maandelijks een brief in de bus te krijgen waarmee ze worden aangespoord en aangemoedigd om een gok te wagen. De minister moet nu duidelijk zijn en dit soort massale agressieve reclameacties verbieden."



Volgens De Wit is dit het aangewezen moment om de Reclamecode voor Kansspelen aan te scherpen. "Blijkbaar zijn aanbieders van loterijen dusdanig hardleers dat hardere maatregelen nodig zijn om agressieve reclameacties tegen te gaan. Mensen ergeren zich bovendien rot aan dit soort acties waarbij steeds vaker en steeds indringender wordt opgeroepen om aan loterijen deel te nemen."