Schrokops en swimming pool money

Schrokops en swimming pool money
Schrokops en swimming pool money
13 februari 2014
Opinie | | Goede doelen

In deze editie hebben wij de uitkomsten van de CBF-cijfers over 2012 beknopt voor u op een rijtje gezet. Wat voor trends zijn zichtbaar bij de fondswervende organisaties in ons land? Wij pakken er twee opvallende uit.
Al geruime tijd wordt stellig beweerd dat de tijd van de grote goede doelen voorbij is. De macht is aan de kleintjes! Lokaal maakt het helemaal. Klein is fijn. De menselijke maat is in…
Maar hoeveel wensdenken zit daarin? De meerjarige trend is namelijk dat de grote goede doelen juist groter worden en de markt steeds meer gaan domineren. Er zijn 34 grote instellingen in Nederland die als Pac-man het particuliere geld voor de goede zaak voor het grootste deel opschrokken. Het zijn de predatoren bovenaan de voedselketen in de charitas die de hoofdbuit verdelen. Ze doen dat door meer inkomsten uit eigen fondsenwerving; door hogere bijdragen van de goede doelenloterijen; door aantrekkende beleggingsinkomsten en door… hogere subsidies.
Dat laatste is ook al zo’n opmerkelijke constatering. Iedereen heeft het over de opdrogende eerste en tweede geldstroom, maar in de cijfers van 2012 is daar absoluut geen sprake van. Een stijging van bijna 10 procent aan inkomsten uit subsidies! Een laatste oprisping? Incident? Ten minste: zeer opmerkelijk. We kunnen bijna niet wachten op de cijfers van 2013.
Tot slot: laat u niet van de wijs brengen door al die absolute cijfers. Fondsenwerving is uiteindelijk een middel, geen doel op zichzelf. De kern van de zaak is en blijft het realiseren van maatschappelijk belangrijke doelstellingen en de effectiviteit van de bestedingen. Swimming pool money heeft vaak meer impact dan ocean money.
CBF