Repareer uw dak

Repareer uw dak
Repareer uw dak
20 februari 2014
Opinie | | Governance & Finance

Is er al even geen majeure crisis geweest bij een goed doel, begint Filanthropium Journaal weer over crisiscommunicatie. Waarom?
Omdat je het dak moet repareren als de zon schijnt. Dat betoogt ook Johan Hahn in zijn bijdrage over het belang van goede crisiscommunicatie in deze editie.
We kunnen ons vinden in zijn verzuchting dat het voorkomen en beheersen van imagoschade bij goede doelen – die het vooral van hun imago moeten hebben – zelden de urgentie heeft die je zou verwachten.
De bekende communicatie-expert en spindokter Dig Ishta hield het de branche al voor tijdens Civil Society Congres 2006 (!) in vijf concrete handvatten en zijn adviezen lijken nog even actueel:
1) Denk vanuit de Gouden Driehoek: communiceer over wat er is gebeurd, wat er op korte termijn gedaan wordt, en wat de structurele maatregelen zullen zijn, zodat het niet weer gebeurt.
2) Breng al het slechte nieuws in één keer: geen dripdrip-methode!
3) Van binnen naar buiten: communiceer eerst intern goed wat er naar buiten wordt gebracht
4) Rectificeer foute berichtgeving meteen
5) Niet jokken!

Wij zouden er nog graag een zesde advies aan toe willen voegen: niet wachten met doordacht crisismanagement!