Rabobank en GeefGratis toch weer uit elkaar

17 januari 2006

Rabobank heeft haar kakelverse sponsorovereenkomst met de internetportal GeefGratis onder druk van haar achterban opgezegd. De bank koos eieren voor haar geld toen een ‘boerenoorlog’ dreigde uit te breken.

De succesvolle internetportal GeefGratis, die als non-profit organisatie gratis internetdiensten aanbiedt aan bijna zeshonderd goede doelen in Nederland, voelt zich door het Agrarisch Dagblad verraden. GeefGratis had net met de Rabobank een sponsorovereenkomst getekend van €8.000,- voor het gebruik van iDeal. Dat is de nieuwe betaalstandaard voor directe betalingen op internet, waarbij Rabobank, Postbank en ABN Amro samenwerken. Met deze betaalwijze kunnen donateurs online en anoniem via GeefGratis aan goede doelen doneren. Een aanvulling op de andere donatiemodules van GeefGratis.

Agrarisch Dagblad
Het gezamenlijk door GeefGratis en Rabobank verzonden persbericht over de sponsordeal kwam in handen van het Agrarisch Dagblad. In een artikel werd de Rabobank beschuldigd van indirecte sponsoring van de Stichting Wakker Dier. Via GeefGratis kunnen donateurs aan deze actiegroep doneren. Wakker Dier is volgens eigen zeggen de grootste dierenbeschermingsorganisatie tegen de bio-industrie in Nederland. Zij voert op militante wijze actie tegen de erbarmelijke omstandigheden waaronder kippen, eenden en andere dieren vetgemest worden.
Het bericht over de sponsoring door Rabobank van GeefGratis en het artikel hierover in het Agrarisch Dagblad wekte grote wrevel bij de pluimveesector. Deze beroept zich juist op haar voortdurende inspanningen op het gebied van verduurzaming. En niet onbelangrijk: de pluimveesector is een belangrijke klant van de Rabobank.

Suggestief
Rabobank koos eieren voor haar geld en zegde de sponsorship van GeefGratis op. Zij zit echter wel met de kwestie in haar maag. Woordvoerder Paul van den Berg van Rabobank vindt dat het artikel in het Agrarisch Dagblad suggestief is: “Er is een beeldvorming ontstaan die uit zijn verband is gerukt. Om iedere schijn te vermijden dat Rabobank initiatieven als Wakker Dier financieel steunt, hebben wij echter besloten de sponsoring aan Stichting GeefGratis direct te beëindigen”.

Teleurgesteld
Jordan van Bergen, voorzitter en oprichter van GeefGratis, is zwaar teleurgesteld. Met de Rabobank had hij nu juist een sponsor binnen die de degelijkheid van zijn portal versterkt en andere sponsoren zou kunnen aantrekken. “Wij balen ervan dat één journalist er voor zorgt  dat de goede doelen  sponsorgeld onthouden wordt. Het Agrarisch Dagblad heeft ons niet eens om een reactie gevraagd. Gelukkig is er nog voldoende sponsorbudget aanwezig
zodat we alle donaties over 2006 nog steeds voor de volle 100% kunnen vergoeden”.

“Objectieve berichtgeving”
Hoofdredacteur Roel Leferink van Agrarisch Dagblad vindt dat zijn blad aan objectieve berichtgeving heeft gedaan: “Wij hebben de signaalfunctie opgepakt en geconcludeerd dat Rabobank met haar sponsoring aan Stichting GeefGratis ook indirect  Stichting Wakker Dier sponsort. Dat dit tot commotie leidt bij betrokkenen is niet de oorzaak maar het gevolg van die sponsoring”.
Saillant detail is dat de Rechtbank in Arnhem vorige week in kort geding bepaalde dat de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders (NVP) Wakker Dier zonder enige grond een “criminele organisatie” heeft genoemd en daarmee onrechtmatig heeft gehandeld. De onheuse beschuldigingen volgden op de start van de campagne ‘Rem het virus, eet geen kip’.