Onderzoek: nog veel werk te doen grotegoftenwerving

24 november 2010
Nieuws | | Filantropen

AMSTELVEEN (24 november) - "Er is nog veel werk te doen bij grote giftenwerving": dit is de voorlopige conclusie uit de marktanalyse die het Amsterdamse fondsenwervingsbureau Nassau op dit moment uitvoert bij maatschappelijke organisaties die zich (willen) richten op major donors. De voorlopige conclusies werden vorige week bekendgemaakt tijdens een gezamenlijke lunchsessie van Nassau en Blackbaud op de Vakdag Fondsenwerving.

Veel maatschappelijke organisaties zijn inmiddels enthousiast over de mogelijkheden van het werven van grote giften bij vermogende particulieren. Maar in hoeverre zijn deze organisaties nu echt klaar voor het werven van major gifts? Om daar achter te komen ontwikkelde het Nassau een Scoremodel met vijfentwintig vragen. Daarmee analyseert Nassau bij ruim vijftig non-profits wat de vorderingen zijn met het werven van grote bedragen.

Benchmarken
Voor deelnemende organisaties is het een kans om te achterhalen wat de eigen status is van de grote giftenactiviteiten, oftewel de eigen ‘score' in kaart te krijgen en die te benchmarken aan concurrenten. Maar het onderzoek schept tevens de mogelijkheid om een overzicht te krijgen van de status binnen de gehele sector en binnen de subbranches cultuur, goede doelen, zorg, universiteiten en welzijn.
De resultaten van de marktanalyse zullen pas in januari 2011 aan de markt worden teruggekoppeld. Maar tijdens een druk bezochte lunchbijeenkomst tijdens de Vakdag Fondsenwerving werd er door 22, partner bij Nassau, al een tipje van de sluier opgelicht.

Flinke onvoldoende
Na 27 organisaties onderzocht te hebben, blijkt dat er over de hele linie nog veel werk aan de winkel is, maar dat er vooral op creatie, prospectmanagement en het inrichten van de organisatie nog een flinke onvoldoende wordt gescoord.

22: "Het vaststellen van een strategisch kader voor grote giftenwerving gaat meestal nog wel goed. Maar veel organisaties toetsen daarna onvoldoende hun ambities bij relaties en mogelijke donateurs en weten dus vaak niet of hun propositie wel aansluit bij hun potentiële grote gevers. Dat zou met het uitvoeren van een haalbaarheidsonderzoek makkelijk op te lossen zijn."

Achtergrond
Uit de eerste resultaten bleek tevens dat veel organisaties het nog lastig vinden om hun projecten op een inspirerende en fondsenwervende wijze te verkopen. Ook op het gebied van prospectmanagement ligt voldoende ruimte voor verbetering. Zo doen nog maar weinig fondsen zorgvuldig onderzoek naar de achtergrond van hun mogelijke grote gevers.

Actieve rol bestuurders
De meeste organisaties hebben inmiddels wel het idee dat hun bestuurders begrijpen dat zij ook een actieve rol moeten spelen bij grote giftenwerving en hun relaties actief moeten benaderen. Tegelijkertijd blijkt het voor veel organisaties nog wel lastig om een professionele grote giftenwerver te vinden die dat proces aanstuurt.

Man: "Omdat deze discipline binnen fondsenwerving in ons land nog zo nieuw is, zijn er gewoon niet veel mensen die al veel praktijkervaring hebben opgedaan. Dat is niet raar. Hetzelfde zag je tien jaar geleden bijvoorbeeld ook bij telemarketing."