Echte winst: 'Ondernemen met impact is in opmars'

Ondernemen met een maatschappelijk doel naast een winstgevend doel is in opmars.  
Ondernemen met een maatschappelijk doel naast een winstgevend doel is in opmars.  
29 juni 2017
Nieuws | | Organisatienieuws

Op 21 juni werd in de Impact Hub te Amsterdam het boek Échte winst van Petra Hoogerwerf gepresenteerd. Hierin concludeert Hoogerwerf dat er vele manieren zijn van ‘goed doen’: de buurtinitiatieven, social enterprises, goede doelen, coöperaties, culturele ondernemingen en maatschappelijk verantwoorde bedrijven. Al deze organisaties en financiers zijn elk op hun eigen manier gericht op het bereiken van wat Hoogerwerf noemt 'échte winst voor de samenleving'. Ondernemen met een maatschappelijk doel naast een winstgevend doel is in opmars.  
 
Uit onderzoek voor haar boek Échte winst blijkt volgens Petra Hoogerwerf dat 'goed doen' in alle organisaties aan de orde is. Hoogerwerfs bureau Veleda hield ruim honderd interviews met brancheorganisaties, bedrijven en organisaties. Hoogerwerf: ‘Goed doen is niet langer voorbehouden aan goede doelen, maar een uitdaging voor elke organisatie. Échte winst betekent dat je niet alleen nadenkt over geld verdienen, maar ook hoe je de planeet wilt achterlaten en een positieve impact wilt hebben op de samenleving. Medewerkers verwachten dat in toenemende mate van hun bedrijf.’
 
'Impact ondernemen wordt de norm'
Uit het onderzoek blijkt volgens Hoogerwerf dat ondernemen met impact op termijn de norm zal worden. In Amerika noemen ze dat de purpose economy. Hoogerwerf: ‘Multinationals zoals Unilever en DSM hebben hun missie meervoudig (purposeful) samengesteld. Ik verwacht dat vele mkb-bedrijven dat ook gaan doen. Het wordt de gewoonste zaak om naast winst, je ook sterk te maken voor de samenleving. Dat noem ik échte winst. De tijd van alleen op geld gericht zijn, is echt voorbij. Maar er is nog veel werk aan de winkel.’ 
 
'Bedrijfsleven: word wakker!'
Uit het onderzoek zou blijken dat het bedrijfsleven onvoldoende ziet aankomen dat er een nieuwe generatie ondernemers en medewerkers opstaat die naast winstgevendheid ook een maatschappelijk doel voor ogen heeft. Hoogerwerf: ‘In het boek staan fantastische bedrijven die snel zullen opschalen tot grotere bedrijven. Denk hierbij aan Taxi Electric, Toms, Studio 26, de Leg Bank, Duurzame Energie Unie, Vanenvoor en Peerby. Bedrijfsleven: word wakker en ga ook aan de slag met impact ondernemen. Dat is goed voor de organisatie, de medewerkers, de klanten én de samenleving. De purpose economy leeft en groeit snel.’
 
MVO voorbij
Het concept van de prpose economy is volgens Hoogerwerf een grote stap verder dan het begrip 'maatschappelijk verantwoord ondernemen' (mvo). Hoogerwerf: ‘Mvo was een eerste belangrijke stap, maar dat is niet meer voldoende. De maatschappij vindt het vanzelfsprekend dat een onderneming maatschappelijk verantwoord bezig is. Het sturen op impact vergt meer van een onderneming, maar levert ook meer op voor de maatschappij en de onderneming.’
 
Petra Hoogerwerf
Goede doelen en non-profits
In Échte winst staat ook een boodschap voor goede doelen en non-profit organisaties. Hoogerwerf: ‘Impact bereiken kunnen sommige bedrijven beter dan de traditionele non-profits. De tijd van de goede intenties zal definitief gaan plaatsmaken naar het creëren van impact. Impact betekent: een aantoonbaar verschil maken in de samenleving. Daar zal het geefpubliek om gaan vragen.’ Hoogerwerf is ervan overtuigd dat complexe vraagstukken van de wereld alleen door innovatie, opschaling en samenwerking kunnen worden aangepakt. 
 
Een taak voor het nieuwe kabinet
Tot slot vindt Hoogerwerf dat de overheid de nieuwe trend beter zou moeten ondersteunen. ‘We weten nog veel te weinig wat werkt als je over impact spreekt. Welke interventie werkt, welke subsidie heeft wat opgeleverd en welke aanpak moeten we vooral stoppen? De Algemene Rekenkamer hamert daar al jaren op als het gaat overheidsbestedingen, maar dezelfde vragen zijn van toepassing op organisaties. Er zijn veel data voorhanden, maar we weten nog te weinig wat écht werkt of niet. Het Centraal Bureau voor de Statistiek publiceert nauwelijks over dit onderwerp. Het zou impactondernemers hier goed bij kunnen ondersteunen. Benut data om de problemen van de wereld gericht aan te pakken’. Hier ligt wat Hoogerwerf betreft ook een mooie taak voor een nieuw kabinet, van welke signatuur dan ook. Haar advies: stel een minister (maatschappelijk) ondernemerschap aan. 
 
Boek bestellen? Klik hier.

Of klik hier voor de newsroom van Veleda.
 

Nieuw: 
DDB Dailyelke dag om 12.00 uur het laatste nieuws & opinie van de afgelopen 24 uur in uw mailbox. Gratis service naast uw wekelijkse DDB Journaal.
Aanmelden: klik hier.