Nieuwe versie Nationale Goede Doelen Test in november online

27 oktober 2011
Nieuws | | Goede doelen

AMSTERDAM (27 oktober) - De Nationale Goede Doelen Test (NGDT) heeft in samenwerking met de Universiteit van Nijmegen een methode ontwikkeld om het relatieve belang te bepalen van de 26 impactvoorspellende factoren die door het Erasmus Centre for Strategic Philanthropy (ECSP) zijn geïdentificeerd. Deze factoren worden opgenomen in een nieuwe versie van de NGDT die eind november van start zal gaan.


De NGDT werd in 2004 gecreëerd om donateurs op een eenvoudige wijze te matchen aan goede doelenorganisaties die bij hen passen. Initiatiefnemer Bart Hartman: "Het idee is ontstaan omdat we zagen dat goede doelenorganisaties niet of nauwelijks rapporteerden over hun prestaties. Een fondsenwervende organisatie heeft een doelstelling waarmee de donateur zich verbonden voelt. Zo'n donateur wil dan vervolgens ook weten of die doelstelling wordt behaald. Met onze test wilden we goede doelen prikkelen hier meer aandacht aan te besteden."


Test niet volledig

Hartman: "Toch was de test tot nu toe niet echt volledig. Juist omdat goede doelen niet altijd rapporteren over hun prestaties was er over impact nauwelijks iets opgenomen in de test. Daar willen we nu verandering in aanbrengen. Het ECSP heeft bestaande onderzoeken geanalyseerd op factoren die de impact van een goed doel voorspellen. Een voorbeeld: ECSP heeft een onderzoek gevonden waaruit blijkt dat een organisatie die over een website beschikt en dus open is naar haar donateurs, een grotere kans heeft op impact dan een organisatie die niet over een site beschikt. Een andere impactvoorspellende factor is het betrekken van de doelgroep bij de evaluatie van de activiteiten van de organisatie. Organisaties die dat wel doen, hebben een grotere kans op impact dan organisaties die dat niet doen. Zo zijn er in totaal 26 factoren geïdentificeerd door het ECSP."


Overall impactvoorspellende score

De volgende stap in de ontwikkeling van de nieuwe test bleek een moeilijke: hoe zwaar wegen die factoren eigenlijk ten opzichte van elkaar? "Je kunt je afvragen of het hebben van een website net zo zwaar weegt als het overleggen met je doelgroep. Daarom heeft de NGDT samen met de Universiteit Nijmegen een methode ontwikkeld om het gewicht van de factoren in relatie tot elkaar te bepalen. De kern van deze methode is dat NGDT aan directeuren van goede doelen heeft gevraagd om de 26 factoren te rangschikken op hun impactvoorspellende waarde. "Op dit moment hebben zo'n 75 directeuren de rangschikking uitgevoerd. Op basis hiervan bepalen we het onderlinge gewicht van de factoren. Vervolgens gaan we per goede doelenorganisatie een overall impactvoorspellende score uitrekenen. Deze score verwerken we in de nieuwe versie van de test die waarschijnlijk eind november online zal gaan."


"Goede doelenorganisaties stimuleren impact te vergroten"

"Er is veel discussie over het meten van impact en het inzetten van de 26 impactvoorspellende factoren. Ik realiseer me dat ook de nieuwe test niet volmaakt zal zijn, maar je moet ergens beginnen. De nieuwe versie van de test zal goede doelen stimuleren en helpen hun impact te vergroten. Zo komen we stap voor stap in een situatie waarin elke zichzelf respecterende goede doelenorganisatie een behoorlijk inzicht heeft in haar impact en in de factoren die hiervoor bepalend zijn. Om vervolgens op basis van deze inzichten de impact op een gestructureerde wijze te vergroten."