MVO voor Amerikaanse consument steeds belangrijker

2 augustus 2007
Nieuws | | Organisatienieuws

AMSTELVEEN (2 augustus) - Amerikaanse consumenten en werknemers maken het maatschappelijke verantwoorde profiel van bedrijven steeds vaker onderdeel van hun aankoop- en carrièrebeslissingen. Aldus nieuw onderzoek uit de VS.


Hebben bedrijven de morele verplichting om zich in te zetten voor de goede zaak? Volgens 80% van de tijdens de Cone 2007 Cause Evolution Survey ondervraagde Amerikanen wel. Meer dan tweederde van de ondervraagden neemt deze factor dan ook mee in haar aankoopbeslissingen.

 


Bij gelijke prijs en kwaliteit stelt bijna 90% bovendien over te stappen naar aanbieders die een beter ontwikkeld sociaal geweten vertonen.

 


Werknemers op hun beurt vinden het verantwoorde karakter van de onderneming waar zij aan de slag gaan steeds belangrijker. In 2001 was dit voor minder dan de helft een factor bij het maken van loopbaankeuzes. Dat percentage is nu gegroeid naar ruim 75%. Eenzelfde percentage van de werknemers stelt daarnaast dat zijn/haar werkgever meer kan doen om de goede zaak te ondersteunen.