'MKB stopt jaarlijks ruim een miljard in lokale maatschappelijke clubs'

Michaël van Straalen: 'Mkb levert gigantische maatschappelijke bijdrage.'
Michaël van Straalen: 'Mkb levert gigantische maatschappelijke bijdrage.'
25 november 2016
Nieuws | | Organisatienieuws

Bedrijven tot 100 medewerkers steunen lokale sportverenigingen, culturele instellingen en andere maatschappelijke organisaties met een jaarlijks bedrag van ruim 1 miljard euro. Dat is meer dan het bedrag dat de rijksoverheid jaarlijks in sport en cultuur steekt. Dat blijkt uit onderzoek van Panteia in opdracht van MKB-Nederland.
 
Bijna 70 procent van de kleine en middelgrote bedrijven (van 1 tot 100 werknemers) levert jaarlijks een bijdrage aan maatschappelijke organisaties op lokaal niveau, zoals de plaatselijke voetbalvereniging, de dierenambulance of een culturele instelling, zo laat het onderzoek van Panteia zien. Bijna 54 procent steunt maatschappelijke activiteiten in de regio, zoals culturele evenementen en festivals, sportevenementen en activiteiten van scholen. Gemiddeld trekken deze ondernemers hiervoor een bedrag van 4.788 euro per jaar uit. Dat komt neer op een totaalbedrag van ruim 1 miljard euro per jaar. Ter vergelijking: de rijksoverheid geeft jaarlijks € 126 miljoen uit aan sport en € 802 miljoen aan cultuur, opgeteld € 928 miljoen.
 
Betrokkenheid
‘Je kunt dus gerust stellen dat mkb-ondernemers in hoge mate dit soort lokale organisaties in de benen houden’, zegt voorzitter Michaël van Straalen (foto) van MKB-Nederland. ‘Het mkb is dus niet alleen de steunpilaar van onze economie en werkgelegenheid, maar levert ook een gigantische maatschappelijke bijdrage. En dit is dan alleen nog maar op lokaal en regionaal niveau.’
Populairste bestemming voor de sponsor- of donateursgelden van mkb-ondernemers is de lokale sportclub; 78,8 procent geeft aan dit soort verenigingen te steunen. Culturele instellingen staan met 47,9 procent op de tweede plek.
Op de vraag waarom zij lokale organisaties en activiteiten ondersteunen, is betrokkenheid het meest genoemde antwoord; betrokkenheid bij hun omgeving, de lokale bevolking en uit sociaal/maatschappelijke oogpunt in het algemeen.

Geven in Nederland
Volgens het langstlopende onderzoek naar geefgedrag in Nederland, Geven in Nederland 2015, werd er in 2013 door het bedrijfsleven in totaal 1.364 miljoen euro naar maatschappelijke en goede doelen doorgezet. Van dit totaalbedrag werd 900 miljoen gesponsord (dus met een tegenprestatie) en zon'n 400 miljoen geschonken (filantropie). In april 2017 maakt Geven in Nederland de nieuwste cijfers over het geefjaar 2015 bekend.
 

►Wilt u voortaan elke donderdagochtend het laatste nieuws, opinies en achtergronden over de wereld van doneren & sociaal investeren? Voor een geheel kosteloos abonnement op DDB Journaal: klik hier.