Minister voelt (nog) niets voor 'Bel-niet-aan-register'

24 maart 2010
Nieuws | | Politiek en overheid

AMSTELVEEN(24 maart) - Minister Van der Hoeven voelt niets voor het idee van de Consumentenbond voor een Bel-niet-aan-register. Volgens Van der Hoeven is niet na te gaan of bedrijven stiekem bij een adres uit het register aanbellen.

Vier miljoen Nederlanders hebben via het Bel-me-niet-register aangegeven dat ze niet gebeld willen worden door energiebedrijven, telecomaanbieders en andere verkopers. Met de komst van het Bel-me-niet-register proberen bedrijven op andere manieren hun producten te slijten. Na het Bel-me-niet-register tegen telefonische verkoop, moet er dan ook een mogelijkheid komen om verkopers aan de deur te weren, vindt de Consumentenbond. De organisatie zegt dat er veel klachten binnenkomen over "gezeur en geleur aan de deur".

Deursticker
Consumenten vinden colportage vaak irritant en intimiderend, zegt de belangenorganisatie. "Een goede bescherming vergelijkbaar met de regels rondom telemarketing is logisch." Consumenten die te kennen geven dat ze geen zaken willen doen met colporteurs, zouden een deursticker moeten krijgen.

Ongerustheid
In de goede doelenbranche worden de ontwikkelingen met ongerustheid gevolgd. Hoewel consumenten voor goede doelen een uitzondering kunnen maken bij hun registratie van het Bel-me-niet-register, is het nog onduidelijk of en in welke mate hiervan gebruik wordt gemaakt. De vrees bestaat dat veel consumenten kiezen voor een totale uitsluiting van verkooptelefoontjes, dus ook van telemarketing van goede doelen. Uit algemene branchecijfers blijkt dat het aantal manuren dat wekelijks besteed wordt aan telemarketing sinds oktober is gedaald met zeker veertig procent.

Colportagewet 
Verder pleit de Consumentenbond ook voor aanscherping van de colportagewet en wil zij dat verkoop van producten in winkelstraten en winkelgebieden, zoals krantenabonnementen, aan banden wordt gelegd. Welke gevolgen dit kan hebben op straatwerving van donateurs, de verkoop van loten en goede doelen-artikelen (wenskaarten e.d) en huis-aan-huis-collectes van met name lokale organisaties die in de vrijecollecteweken aan fondsenwerving doen, is nog onduidelijk.

Voor het FM-artikel over (de gevolgen van) het Bel-me-niet-regsiter: klik hier.

Voor het opinie-artikel van Jan Krol (vakbladFondsenwerving): klik hier.