Major donor geeft met hoofd, niet met hart

12 september 2007
Nieuws | | Filantropen

AMSTELVEEN (12 september) - Wat zijn de drijfveren van major donors? Laten zij zich leiden door hun hoofd of hun hart? Onderzoek verricht in opdracht van Barclays Bank wijst uit dat de grootgever doorgaans gecalculeerd te werk gaat.


Uit het rapport The Changing Face of Philanthropy blijkt dat naarmate de rijkdom van individuen toeneemt ook het belang van filantropie groeit voor de persoon in kwestie. De onderzoekers stellen dat rijke filantropen worden gemotiveerd door vier factoren: een gevoel van maatschappelijke verantwoordelijkheid, compassie, geweten, en door directe banden die zij hebben met fondsen.

 


Opvallend is wel dat de grootgever doorgaans strategisch geeft. Ook laat hij zich minder dan de doorsnee donateur leiden door emoties.

 


De onderzoekers zien nog een andere trend. Rijke ouders gebruiken filantropische activiteiten steeds vaker om hun kinderen te leren omgaan met de rijkdom die zij op zeker moment zullen erven. Bijvoorbeeld door hun afstammelingen te betrekken bij beslissingen van familiefondsen.

 


Het onderzoek werd verricht door het bureau Ledbury Research. Er werd gebruik gemaakt van kwantitatieve data over 504 mensen die minimaal 100.000 pond vrij kunnen investeren. Daarnaast werden kwalitatieve interviews gehouden met 15 mensen die meer dan 3 miljoen pond vrij kunnen investeren. Deze informatie werd gecombineerd met de input van 5 deskundigen.