Toon alles (2)

Nieuw: DDB Expert Bedrijfsfilantropie Lonneke Roza

22 maart 2018, 06:00
DDB's nieuwe Expert Bedrijfsfilantropie: Lonneke Roza
DDB's nieuwe Expert Bedrijfsfilantropie: Lonneke Roza
Dr. Lonneke Roza is onderzoeker aan Rotterdam School of Management op het gebied van Maatschappelijk Betrokken Ondernemen en Corporate Foundations, waarop zij in 2016 is gepromoveerd. Kenmerkend aan Lonneke is dat zij praktijkvragen probeert te combineren met vragen die de wetenschap intrigeren. Voor De Dikke Blauwe gaat ze bijdragen op het gebied van Bedrijfsfilantropie verzorgen en nieuws over de sterk in opkomst ziojnde bedrijfsfondsen te duiden.
 
Roza: ‘Tijdens mijn onderzoeken kijk ik naar de samenwerking tussen bedrijven en goede doelen. Dit is tot stand gekomen dankzij een samenwerking met negen (internationale) bedrijven. Met dit kennislab hebben we ideeën gegenereerd voor zowel wetenschappelijk onderzoek als wel een platform gecreëerd voor het doorontwikkelen van maatschappelijk programma's binnen deze bedrijven; daarnaast is er regelmatig met goede doelen gesproken over hun uitdagingen in samenwerkingen met bedrijven.’
 
Kennis ontwikkelen
‘Maatschappelijke betrokkenheid is niet meer weg te denken in een samenleving waar verwacht wordt dat mensen en organisaties een positieve bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij. Dit kan door vrijwilligerswerk, donaties of andere maatschappelijke betrokkenheid door individuen, maar steeds vaker zien we ook een rol van bedrijven in dit speelveld. Bedrijven zijn zich steeds bewuster van hun maatschappelijk rol in de samenleving en dat hun medewerkers hieraan ook een bijdrage kunnen leveren. In de praktijk is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Niet alleen voor bedrijven om dit goed vorm te geven, maar ook voor de maatschappelijke partners om de samenwerking te starten en door te ontwikkelen. In de wetenschap zijn we al jaren bezig om kennis hierover te ontwikkelen en mijn belangrijkste motivatie om onderzoek te doen is om bedrijven en non-profits/goede doelen te helpen om succesvolle samenwerkingen op te zetten om zo maatschappelijke impact te genereren.’
 
Roza hoort graag van de achterban van De Dikke Blauwe welke vragen er spelen, zodat de kennis die er is nog beter kan aansluiten aan de behoeften van het veld. Mail haar: lroza@rsm.nl.
 
gerelateerde items