Kosten werving: Margreet Plug en Coen Abbenhuis leggen het nog een keer uit

Kosten werving: Margreet Plug en Coen Abbenhuis leggen het nog een keer uit
Kosten werving: Margreet Plug en Coen Abbenhuis leggen het nog een keer uit
10 november 2022
Nieuws | | De Dikke Blauwe

Onderzoeksplatform Follow the Money publiceerde enige tijd terug een tweede artikel over bureaus die geld verdienen aan het werven van donateurs voor goede doelen. In het radio 1 programma Geld of je Leven gingen Margreet Plug van Goededoelen Nederland en Coen Abbenhuis van Cliniclowns hierover in gesprek onderzoeksjournalist Daan Appels. 

Miljoenenvilla’s, porches en dure vakanties. Volgens Daan Appels van Follow The Money verdienen directeuren van wervingsbureaus veel aan goede doelen. Het werd een rustig en inhoudelijk gesprek onder leiding van presentator Hans van der Steeg, waarin Margreet en Coen ingingen op deze terugkerende vragen over kosten en baten van goede doelen. Zoals de scherpe onderhandelingen door goede doelen met wervingsbureaus en percentage van de inkomsten dat besteed wordt aan de doelstelling. En ook de heldere boodschap dat iedere gedoneerde euro direct naar het goede doel gaat, maar dat er ook kosten gemaakt worden. Margreet en Coen konden ook niet vertellen hoe de genoemde directeuren hun geld verdienen, maar in ieder niet aan goede doelen. 

Luister het programma Geld of je Leven hier terug.