Klifhanger

15 maart 2018
Opinie | | Filantropie

De Nederlandse civil society behoort mondiaal tot de inspirerendste ter wereld. Dat kunnen we na tien jaar filantropie-journalistiek met droge ogen zeggen. Nederlanders zijn ongelooflijk actief om met eigen tijd, kennis en geld zich in te zetten voor een goede zaak. Geld is overigens vaak niet eens het criterium voor maatschappelijke impact. Dat blijkt uit ons verhaal deze week over IMC Weekendschool. Met 3,6 miljoen euro jaarbudget heeft deze volledig privaat gefinancierde organisatie in twee decennia tijd met haar sociale interventies wetenschappelijk meetbare en ook duurzaam positieve invloed uitgeoefend op duizenden leerlingen. Die daardoor extra zijn gemotiveerd om ook zelf bij te dragen aan onze civil society.
Om als civil society-organisatie succesvol te zijn, moet je én ondernemer én idealist zijn, én partners-financiers zoeken én je onafhankelijkheid niet verliezen. Dat kost veel (meestal onbetaalde) tijd, moeite en vooral doorzettingsvermogen. Geen wonder dat veel initiatieven voortijdig smoren. Of aan hun eigen succes ten onder gaan. Groeien en opschalen leiden vaak tot de onvermijdelijke professionaliserings-paradox. Groei mag immers geen doel op zichzelf zijn, wel het verhogen van je impact. Het is dus verstandig samen te werken met partijen die excelleren in specifieke kennis, uitvoeringscapaciteit en die beschikken over diepere zakken: fondsen, filantropen, bedrijven, overheden…
Hier speelt mee dat de sterkte van onze civil society tegelijk haar zwakte is: een feestelijke maar lang niet altijd effectieve confettibom aan maatschappelijke initiatieven. Allemaal servetten die te klein zijn voor het maatschappelijke tafellaken waar ze van dromen. Het is onvermijdelijk dat veel ‘civil power’ verloren gaat in de heterogeniteit. Er ligt aldus een stevige, collectieve uitdaging op het gebied van matching van ideeën, kennis, tijd en geld.
Die uitdaging gaat social enterprise Lenthe, uitgever van De Dikke Blauwe en The Fundraiser, nog dit jaar aan en komt daarover al op korte termijn met een belangrijke mededeling… Kijk, dat is nou wat je noemt een cliffhanger.
Blijft u dus nog even hangen: binnenkort meer nieuws.