Brits onderzoek: kankerfondsen nog steeds het populairst

Brits onderzoek: kankerfondsen nog steeds het populairst
Brits onderzoek: kankerfondsen nog steeds het populairst
12 oktober 2016
Nieuws | | Wetenschap & Onderzoek

In het Verenigd Koninkrijk blijven goede doelenorganisaties die strijden tegen kanker het populairst, gevolgd door dierenwelzijnsorganisaties en organisaties die zich richten op jongeren. Dit blijkt uit onderzoek van nfpSynergy.
 
Het onderzoeksbureau vroeg duizend mensen aan welke categorieën organisaties ze het liefst geven. Kankerfondsen blijven met 48 procent van de ondervraagden onverminderd populair. Op de tweede plaats staan dierenorganisaties met 34 procent en organisaties die zich richten op jongeren nemen met 29 procent de derde plaats in. Deze categorie stond de afgelopen zes jaar op de tweede plaats, maar ontvangt nog steeds de meeste donaties van alle categorieën. Hospices en gezondheidsfondsen (m.u.v. kanker) staan op de vierde en vijfde plaats. Deze top vijf is sinds 2010 niet veranderd.
 
Top vijf in Nederland
In ons land werken we niet zo zeer met populariteitscijfers, maar de top vijf van organisaties waaraan we hier het meeste geven ziet er anders uit dan in het VK. Hier staat de categorie kerk en levensbeschouwing op de eerste plaats, gevolgd door internationale hulp, gezondheid, maatschappelijke sociale doelen en overige doelen. Die maatschappelijke sociale doelen krijgen in het Verenigd Koninkrijk overigens wel meer voet aan de grond, zo blijkt uit het onderzoek. Daar blijkt de steun aan bijvoorbeeld daklozen en mensen met lage inkomens gestegen van 12 procent in 2007 tot 16 procent dit jaar.
 
Uit het onderzoek blijkt ook dat ouderen vaker een favoriet goed doel hebben dan jongeren. Jongeren geven daarentegen vaker aan maatschappelijke sociale doelen dan oudere generaties.