Janneke Vogels (Achmea Foundation): Meer impact via corporate volunteering

Janneke Vogels
Janneke Vogels
4 maart 2020
Nieuws | | Corporate Foundations Forum

Tijdens de parallelsessie ‘Impact op partners via expertise-inzet’ gaat het over het maximaliseren van impact via corporate volunteering in het buitenland. Aan het woord zijn Janneke Vogels, social business developer van de Achmea Foundation, Margriet Ebbinge en Dorieke Kuijpers van Amref Flying Doctors en ook twee enthousiaste Achmea-medewerkers die in Kenia een assignment hebben gedaan voor Amref. Een kijkje in de keuken van een corporate foundation. 
 
Achmea Foundation, de corporate foundation van Achmea, richt zich onder andere op Expert Volunteer Assignments. Dat betekent dat Achmea-medewerkers hun expertise inzetten voor projecten van partners in ontwikkelingslanden, om zo te zorgen voor meer lokale impact. Hiervoor werkt Achmea Foundation nauw samen met haar partners VSO, SPICA International en PUM die helpen bij het uitzetten van assignments, het formuleren van goede hulpvragen, de selectie van experts met minimaal 5 jaar relevante werkervaring en het begeleiden van Achmea-medewerkers als ze werken aan een project.
 
 
Inbedden
Hoe zorgt de Achmea Foundation voor het maximaliseren van impact via corporate volunteering in het buitenland? Het gaat er allereerst om dat dit soort assignments goed wordt ingebed in de organisatie en dat je goed samenwerkt met partners. Alles steeds via een vaste procedure. Janneke Vogels geeft aan dat hiervoor een aantal zaken van belang zijn: ‘Betrek HR vanaf het begin erbij, zorg voor inbedding in het standaard opleidingscurriculum, maak het aanmelden voor assignments laagdrempelig toegankelijk via een digitale leeromgeving en zorg voor ambassadeurs, dus medewerkers die enthousiast zijn over hun vrijwilligerswerk.’
 
Triple-win
‘Leg ook de nadruk op triple win, een win-win-win-situatie,’ zegt Vogels. ‘Win’ voor de lokale organisatie want die helpen wij bij hun professionaliseringsslag, waardoor zij nog beter ondersteuning kunnen bieden aan de lokale kwetsbare bevolking. ‘Win’ voor de medewerkers want die leren heel veel in korte tijd door totaal buiten hun comfortzone te opereren. En ‘Win’ voor Achmea. Medewerkers krijgen via het bedrijf en de corporate foundation de kans om hun expertise wereldwijd in te zetten voor partners van de foundation. Dat geeft ze een flinke boost in hun ontwikkeling en een gevoel van trots en betrokkenheid.’ 


 
Nicolette Kersbergen
De Amref-medewerkers kunnen dat beamen: ‘De twee Achmea-experts hebben het communicatieplan voor het programma ‘Stand up for African Mothers’ in Kenia naar een hoger niveau getild. Het programma is nu meer zichtbaar en we hebben twee enthousiaste ambassadeurs erbij binnen Achmea. Dit helpt om ons partnerschap binnen het bedrijf meer bekendheid te geven.’
 




 
Nicole Segboer
Als de Achmea-medewerkers Nicolette Kersbergen - van Kempen en Nicole Segboer - Meeuwissen vertellen over deze assignment, dan valt meteen hun enthousiasme op. ‘We hebben geleerd om dingen los te laten - het gaat soms zoals het gaat - en er echt te zijn voor een ander in een gesprek; concentreer je op het hier en nu en luister met aandacht.’ De medewerkers kregen tijdens de sessie veel vragen over hun opdracht. Zij raden iedereen aan zoiets een keer te doen. Het verrijkt je leven.