Toon alles (1)

GENOMINEERDEN VOOR DE HOOGVLIEGER AWARD

1. ActionAid | ‘The One Million Dollar Success’
 

IDleaks over de nominatie:
In deze video komt meteen duidelijk naar voren dat ActionAid het liefst mensen zelf aan het woord laat: “It is not up to ActionAid to cause the change, it is up to the people to cause the change”. Het streven naar sociale rechtvaardigheid wordt concreet in de strijd van boeren in Oeganda tegen belastingverhoging, waarbij ActionAid een grassroots initiatief ondersteunt. We zien eigenlijk een korte documentaire, waarin politieke verandering van onderop onder de aandacht wordt gebracht. Dat zien we de laatste tijd vaker; soortgelijke uitingen die de nominatielijst net niet hebben gered zijn CNV Internationals video over ‘sociale dialoog’ en UNICEFs video over burgermeester Livey Van Wyk (alhoewel de titel van de video wat ongelukkig is).
STEM NU!
 
2. Better Care Network Netherlands | ‘Stop Weeshuistoerisme’
 

IDleaks over de nominatie:
De oproep om te stoppen met weeshuistoerisme klinkt steeds luider en sorteert (terecht) effect. Door gezinscoach Samnang Heng aan het woord te laten wordt duidelijk welke negatieve gevolgen de goede bedoelingen van vrijwilligers kunnen hebben. Bovendien wordt ook één van de ‘weeskinderen’ zelf aan het woord gelaten, mét aandacht voor diens privacy. Onder de hashtag #goodintentionsbadidea is de informatieverstrekking duidelijk toegespitst op diegenen die de oproep echt aangaat: Nederlandse jongeren die graag vrijwilligerswerk zouden willen doen.
STEM NU!
 
3. Mama Cash | ‘Good Advice’
 



IDleaks over de nominatie:
Dat mannen vrouwen niet hoeven te vertellen wat goed voor hen is, dat wisten we, maar Mama Cash laat het ook zien. In ‘Good Advice’ zien we zes jonge Afrikaanse vrouwen, activistische feministen, openlijk over seksualiteit praten, van seksueel plezier tot het stellen van grenzen. Ze geven ook voorbeelden van slecht advies – zowel van vrouwen als van mannen – en laten duidelijk blijken waar ze zelf en samen voor staan: “we understand ourselves better together and learn more.” Door middel van name-tags komen we tevens te weten voor welke activistische organisaties en in welke landen deze voorbeeldvrouwen zich inzetten.
STEM NU!
 
4. Solidaridad & Sympany | ‘#modebewust’
 

IDleaks over de nominatie:
Solidaridad en Sympany laten in de #modebewust-campagne zien dat kledingconsumptie in Nederland direct verbonden is aan kledingproductie onder vaak slechte omstandigheden. Ze laten consumenten zien welke economie er achter hun kleding schuilgaat en sporen mensen niet alleen aan om betere maar vooral ook om minder kleding te kopen. Een prettig alternatief te midden van de maar al te aanwezige focus op (economische) groei. Dat de campagne sterk focust op de consument wordt aangevuld met een verwijzing naar organisaties die ook kritische vragen durven te stellen over productie (#whomademyclothes), zodat niet alleen individuen worden aangespoord tot bewuste consumptie maar ook het systeem daarachter wordt bevraagd.
STEM NU!
 
5. War Child | ‘Batman: Ontsnappen aan de realiteit’
 

IDleaks over de nominatie:
Met dit verhaal laat War Child zien dat verhalen over ontwikkelingssamenwerking, noodhulp of activisme minstens zo goed kunnen worden verteld door middel van fictie als met ‘echte’ beelden. Wat het beeld ook laat zien, is dat oorlog ook een zware mentale wissel trekt op samenlevingen, mensen en kinderen, en daarom slaagt de Batman-campagne erin om de noodzaak van psychologische ondersteuning goed naar voren te brengen. Doordat kwetsbaarheid, plezier en verrassing zich in deze film snel afwisselen weet War Child bovendien een gelaagd verhaal over kinderen in conflictsituaties te verbeelden. De campagne won eerder dit jaar ook al een Golden Radiator Award.
STEM NU!

Prijsuitreiking
De prijsuitreiking is het slotstuk van de avond, daarvoor wordt door middel van verschillende items, waaronder een lezing door Jan Pronk, een vertoning van de korte film ‘Back to Dignity’, een pitch van het ‘Storymapping African Descent’ project door Aspha Bijnaar en een column door Judith van de Kamp, de aandacht gevestigd op de status en het belang van beeldvorming rond ontwikkelingssamenwerking, ontwikkelingslanden en hun inwoners. 
 
Wil je aanwezig zijn? Klik dan hier.
 
Wat vind jij van de nominaties? Laat het ons weten: info@thefundraiser.nl.
2/2
gerelateerde items