Toon alles (4)

Het is nu officieel: filantropie is niet crisisbestendig

22 april 2013, 12:35
Het is nu officieel: filantropie is niet crisisbestendig
Het is nu officieel: filantropie is niet crisisbestendig
Door de economische crisis geven mensen minder geld aan goede doelen. Na jaren van stijgen is het totaal gegeven bedrag in 2011 gedaald tot bijna € 4,3 miljard (4,7 miljard in geefjaar 2009), het laagste sinds 2001. Dat blijkt uit het tweejaarlijkse onderzoek “Geven In Nederland” van de VU, dat alle cijfers aanstaande donderdag 25 april bekend zal maken.

  • 0,4 miljard lagere omzet

  • huishoudens -5%

  • loyaliteit donateurs daalt

  • totale bijdrage bedrijven verder gedaald


  •  

Effecten nu pas duidelijk

“De economische crisis duurt al langer, maar de effecten op het geefgedrag worden nu pas duidelijk,” zegt VU-hoogleraar Theo Schuyt als voorschot op de bekendmaking van Geven In Nederland 2013. Donderdag 25 april presenteren VU-wetenschappers tijdens de Dag van de Filantropie hun rapport over giften, nalatenschappen, sponsoring en vrijwilligerswerk. Het tweejaarlijkse onderzoek "Geven in Nederland" brengt sinds 16 jaar de cijfers over het geefgedrag van individuen, huishoudens, (vermogens)fondsen, bedrijven en goededoelenloterijen in kaart.

Longitudinale effecten

"Geven in Nederland" wordt door het longitudinale effect elke twee jaar interessanter als het gaat om de grote geeftrends. De editie 2013 bevat de bevindingen over het geefjaar 2011, het jaar waarin de economische crisis aan het doorpakken was. Waren de cijfers van GIN2011 – met de resultaten van het geefjaar 2009 - nog weinig alarmerend en was van een echt crisiseffect nog geen sprake, de uitkomsten van GIN 2013 laten niets aan duidelijkheid te wensen over.

Huishoudens gaven 5% minder

In 2011 gaven huishoudens gemiddeld € 200 aan goede doelen, 5% minder dan in 2009. Huishoudens geven veruit het meest aan goede doelen op het gebied van kerk en levensbeschouwing, gevolgd door gezondheid en internationale hulp. Bedrijven geven juist het meest aan sport en recreatie. Uit het onderzoek blijkt verder dat 20% van de Nederlandse huishoudens verantwoordelijk is voor 80% van het totaalbedrag aan giften. Ook blijkt dat donateurs steeds minder trouw zijn aan een bepaalde organisatie en dat mensen minder vaak spontaan geven aan de collectebus. In 2011 zijn weliswaar meer bedrijven gaan geven aan goede doelen, maar desondanks daalde het totaalbedrag van bedrijven in dat jaar. Bedrijven gaven in 2011 dus beduidend lagere bedragen dan in voorgaande jaren.

@GeveninNL twittert onderzoeksresultaten

Op de Dag van de Filantropie a.s. donderdag 25 april presenteren de VU-wetenschappers tijdens een symposium de belangrijkste resultaten van hun onderzoek naar geefgedrag in Nederland, gevolgd door discussie met de zaal. Discussieleider is Humberto Tan. In de dagen voor het symposium twitteren de wetenschappers over hun onderzoeksresultaten via @GeveninNL.

 

 

 
gerelateerde items