Harmen van Doorn: 'Mobile first' is de nieuwe standaard

Harmen van Doorn: 'Mobile first' is de nieuwe standaard
Harmen van Doorn: 'Mobile first' is de nieuwe standaard
25 april 2018
Nieuws | | Fondsenwerving

Na een kleine onderbreking (druk, druk, druk) is hij terug aan het schrijffront: DDB Expert Innovatie Harmen van Doorn. De oprichter van Pay it Forward (PIF) hervat zijn bijdragen aan De Dikke Blauwe over allerlei vernieuwingen in de wereld van goed doen. DDB-eindredacteur Kirsten Karmiggelt vroeg Van Doorn eerst nog even naar zijn recente entrepreneurs-ervaringen en de ontwikkelingen op het gebied van mobile.
 
DDB: Jouw PIF World lijkt het goed te doen. De afgelopen maand kwamen er tweehonderd non-profits bij. Daarmee staat de teller op vierduizend. Wat betekent dat voor jullie operatie en service?
Van Doorn: ‘Het is alle hens aan dek. We steunen de non-profits op ons platform persoonlijk en 24/7. Dat kost gewoon veel tijd en energie, maar het loont de moeite. Daarnaast geven we workshops in Amsterdam en Rotterdam over onder meer crowdfunding, eventraising en samenwerking met bedrijven. En dat is succesvol: tachtig procent van de deelnemers gaf als cijfer een 8 of hoger. Hier zijn we erg blij mee, vooral omdat blijkt dat non-profits de kennis en middelen echt nodig hebben en dat deelnemers concreet met de opgedane kennis aan de slag gaan.’
DDB: Een belangrijk deel van het werk van PIF ligt in productontwikkeling, zoals de invite tool. Wat is dat?
Van Doorn: ‘Met de nieuwe invite tool kunnen gebruikers makkelijker actievoerders uitnodigen en activeren. Door simpelweg de emailadressen te uploaden, kun je bijvoorbeeld honderd renners van de Damloop in een keer een activatie link sturen. Ook nieuw is onze About pagina, compleet mobile first. Mobile first is de nieuwe standaard. Het aandeel aan websiteverkeer dat van een mobiel apparaat komt neemt steeds meer toe en inmiddels is het grootste aandeel aan internetverkeer afkomstig van een mobiel device. Daarop inspelen is dus van groot belang. Dit betekent in de praktijk een flinke uitdaging, want teksten op een mobiel moeten nog bondiger zijn. Daarnaast werken we de komende tijd aan een nieuwe homepage en overzichtspagina's. Uiteraard ook allemaal mobile first.’
DDB: Wanneer kunnen we jee eerste column weer verwachten?
Van Doorn: 'Volgende maand. Ik ben al aan het schrijven hoor!'