Grote ambities voor NLFL en The Fundraiser 2018

Geweldige opkomst voor het Nieuwjaarscafé van NLFL ondanks het hondenweer...
Geweldige opkomst voor het Nieuwjaarscafé van NLFL ondanks het hondenweer...
16 januari 2018

In een overvol Café de Paris in Amsterdam vierde koepel- en kennisplatform Nederland Filantropieland gisteren tijdens een zeer geanimeerd Fondsenwervingscafé het nieuwe jaar en het bijna-eenjarig bestaan. Voor zo’n honderd leden, die het barre winterweer getrotseerd hadden, presenteerde NLFL’s uitgeefpartner Lenthe bovendien het gloednieuwe vakmedium The Fundraiser: Daily’s en Weekly’s starten op 1 februari en het gedrukte magazine verschijnt op 22 maart.
 
Bijna één jaar Nederland Filantropieland
NLFL-voorzitter Fons van Rooij stelde tevreden vast dat het uitstekend gaat met Nederland Filantropieland. ‘Minder dan een jaar geleden zijn we gestart en nu zijn we al van één betaalde medewerker naar twéé betaalde medewerkers gegaan. Welk bedrijf kan ons dat nazeggen: een verdubbeling van de payroll!’, hield Van Rooij zijn gehoor niet zonder zelfspot voor. ‘We zijn en blijven in essentie een vrijwilligersorganisatie en willen ons kantoor zo klein en efficiënt mogelijk houden.’
 
Ontmoeten, ontwikkelen, vertegenwoordigen
Dat was nog niet alles. NLFL telt inmiddels ruim 800 leden, zo’n 100 vrijwilligers en organiseerde het afgelopen jaar al tientallen webinars en fondsenwervingscafés. Van Rooij: ‘Onze doelstellingen zijn: ontmoeten, ontwikkelen en vertegenwoordigen. En op alledrie de fronten zijn we al lekker bezig. Kennis moet gedeeld worden, dat is de kern van onze organisatie. Geen bureaucratie, maar direct en persoonlijk kennis uitwisselen. Zo stimuleren we elkaars continuë ontwikkeling.’
 
De ambities zijn groot
Ook op het punt vertegenwoordiging gaat het prima, aldus Van Rooij. Achter de schermen voert NLFL overleg met alle instanties in de filantropie om het geluid van ondermeer de fondsenwervers duidelijk te laten klinken.
De ambities van NLFL  voor de drie genoemde doelstellingen zijn groot: nog meer activiteiten, nog meer invloed en nog meer ontmoetingen tussen fondsenwervers. Van Rooij: ‘Meld je aan als je ideeën en ervaringen hebt die je wilt delen met collega’s.’
 
The Fundraiser maakt vliegende start
Opvallende nieuwkomer in het filantropische landschap: het vakmedium The Fundraiser. Eind 2017 startte deze nieuwe titel (‘Alles over fondsenwerving & marketing’) van uitgeverij Lenthe in samenwerking met NLFL al zeer voortvarend met een nieuwe website www.thefundraiser.nl waarop intussen al meer dan 750 artikelen, columns en filmpjes staan; dagelijks wordt de website ververst. Vanaf 1 februari wordt gestart met de verzending van dagelijkse updates (The Fundraiser Daily) en een wekelijks The Fundraiser Journaal. Op 22 maart komt het nieuwe gedrukte magazine op de markt.
Hoofdredacteur Renée Steenbergen daarover: ‘Wij zijn allereerst voor het uitwisselen van kennis en ervaring. We willen als nieuw vakmedium een bijdrage leveren aan de verdere professionalisering van het vak. Dat betekent: artikelen op een heel praktisch niveau, maar ook opinies, gedurfde stellingnames en natuurlijk veel aandacht voor de klassieke kloof tussen de top van organisaties en de ploeterende fondsenwervers.’
Steenbergen maakte tevens bekend dat de eerste editie van het nieuwe gedrukte magazine (72 pagina’s full colour) door iedereen kosteloos is aan te vragen: ‘Eerst zien die nieuwe Fundraiser, en dan geloven… dat begrijpen we heel goed.’
 
www.thefundraiser.nl
www.nlfl.nl
 
►Voor het aanvragen van een proefexemplaar The Fundraiser en/of jaarabonnement The Fundraiser (4x kwartaalmagazine + The Fundraiser Weekly + eerste editie gratis): klik hier