“Impact investing is doeltreffender dan geld geven”

1 maart 2012
Nieuws | | Organisatienieuws

AMSTERDAM (1 maart) - Bedrijven kunnen in het kader van hun MVO-beleid een betere return on investment krijgen als ze goederen doneren aan goede doelenorganisaties in plaats van geld. Dat concluderen onderzoekers aan de Indiana University (VS).

“Het onderzoek toont aan dat het geven van goederen zowel financieel als maatschappelijk voordeel oplevert tegen minimale kosten en risico’s”, zegt Justin Ross, assistant professor of public finance and economics en leider van het onderzoek. Een van de voordelen is dat het in de VS meer fiscaal voordeel oplevert. Bovendien is het in tijden van recessie voor bedrijven aantrekkelijker, omdat ze vaak over minder cash beschikken. En omdat productiekosten lager zijn dan de marktwaarde, kunnen goederen waardevoller zijn voor goede doelenorganisaties die de producten anders moeten aanschaffen.

Zelf een analyse maken
Ook wat betreft marketing zit de schenker van goederen goed, zeggen de onderzoekers. Het geven hiervan heeft net zoveel impact op het imago als het geven van geld. En tegen lagere kosten. Het onderzoeksrapport heeft ook een worksheet dat bedrijven kunnen gebruiken om een financiële analyse te maken. Met het worksheet kan worden gekeken welke manier van geven het best bij het bedrijf past. Het geeft ook informatie over de te verwachten logistieke kosten en beschrijft de administratieve werkzaamheden die gepaard gaan met donatie van goederen.

Klik hier voor het volledige onderzoek.