Statement GDN over impact coronacrisis op goede doelen

30 maart 2020, 06:00
Margreet Plug: 'De gevolgen van de coronacrisis raken iedereen. Ook goede doelen.'
Margreet Plug: 'De gevolgen van de coronacrisis raken iedereen. Ook goede doelen.'
De coronacrisis raakt de hele samenleving en dus ook goede doelen. Goede doelen nemen hun verantwoordelijkheid en hebben de donateurswerving aan de deur en ook de collecte opgeschort. Ook zijn diverse fondsenwervende acties en evenementen waarbij persoonlijk contact een rol speelt uitgesteld of afgelast. Goede doelen doen dit omdat dit volgt uit de richtlijnen van de overheid en zij dit niet langer gepast en verantwoord vinden. Dit heeft natuurlijk gevolgen voor de inkomsten van goede doelen. Hoe diep die gevolgen vervolgens ingrijpen op het werk van goede doelen is nog niet helemaal te zeggen. Dit zal in de komende tijd pas duidelijk worden.

Tegelijkertijd zien wij ook dat goede doelen erg creatief zijn in het vinden van andere nieuwe manieren om hun werk zoveel mogelijk voort te zetten en kwetsbare groepen bij te staan. Veel donateurs en vrijwilligers moedigen dit ook aan met hartverwarmende steunbetuigingen. De wil en bereidheid om de samenleving te helpen om door deze crisis heen te komen is groot. Zo heeft het Rode Kruis een hulplijn geopend voor kwetsbare mensen die in quarantaine of huisisolatie zitten en een luisterend oor, advies of extra hulp nodig hebben. Bij Natuurmonumenten kan men virtueel wandelen door Nederlands mooiste natuurgebieden, kunnen kinderen videobellen met de clowns van Cliniclowns en heeft MIND een virtuele huiskamer ingericht waar via een livestream vragen van mensen beantwoord kunnen worden door experts en gesprekken gevoerd kunnen worden. Dit zijn nog maar enkele voorbeelden. De bereidheid in Nederland om iets te doen voor elkaar is groot. Goede doelen zien het als hun taak om dit juist ook in tijden van crisis zo goed mogelijk te ondersteunen.

‘De gevolgen van de coronacrisis raken iedereen. Ook goede doelen. Het is mooi om te zien hoe veerkrachtig en creatief goede doelen zijn om op een andere manier in contact te komen met donateurs én hoe ze de samenleving blijven helpen ook in tijden van corona’, zegt Margreet Plug, directeur Goede Doelen Nederland. 
gerelateerde items