NOV: Goed verhaal? Onderbouw het met cijfers!

NOV: Goed verhaal? Onderbouw het met cijfers!
NOV: Goed verhaal? Onderbouw het met cijfers!
13 mei 2016
Nieuws | | (Social) Impact

Vrijwilligerskoepel NOV gaat organisaties leren hun verhaal te onderbouwen met cijfers. Daar wordt door fondsen en overheden in het kader van impact steeds vaker naar gevraagd en NOV heeft hiertoe een viertal zogenoemde ateliers georganiseerd met ervaringen en inzichten: Return on Investment, Het pakkende verhaal, Impactbeleving bij de doelgroep en Leren van ontwikkelingssamenwerking. Deelnemers kunnen twee van de vier bijeenkomsten gratis bijwonen op 23 juni.
 
Atelier 1: Return on investment
Scouting Nederland (160 miljoen euro) en KBO-Brabant (48 miljoen euro) hebben eerder onderzoek laten doen naar het rendement en het effect van hun activiteiten. Beide organisaties geven inzicht in hoe ze tot het onderzoek zijn gekomen, inclusief de kosten en eigen inzet. Wilma Schrover (KBO-Brabant) en Marijke Hodes & Yvonne Snelders (Scouting Nederland)spreken over het effect van deze impact-effectrapportage.
 
Atelier 2: Het pakkende verhaal
Stichting Present heeft onlangs met het Instituut van Publieke Waarden een impactonderzoek uitgevoerd. Het IPW heeft een model waarmee zij maatschappelijk initiatieven kunnen waarderen. Naast rendement zijn ook betrokkenheid en legitimiteit factoren van belang. Voor Present zijn met casuïstiek pakkende verhalen beschreven, maar ook een beschrijving van de ingezette vrijwilligersuren en de aannemelijk te maken uitgespaarde maatschappelijke kosten. Tiemen Zeldenrust geeft antwoord op de vraag waarom Present dit type onderzoek wilde, terwijl er al impactonderzoeken lagen? Wat kan Present hiermee?  
 
Atelier 3: Impactbeleving bij de doelgroep
Humanitas ontwikkelt een monitoring- en evaluatiesysteem om de ontwikkeling van deelnemers structureel te volgen. In zeven leefgebieden wordt zichtbaar welke effecten deelnemers zelf ervaren. Dat geeft informatie over de voortgang op individueel niveau, maar ook op activiteit- en afdelingsniveau. Hiermee wil Humanitas meer grip krijgen op de kwaliteit en impact van haar activiteiten en op een eenvoudige en overzichtelijk wijze verantwoording kunnen afleggen. Deze manier van meten (vanuit het perspectief van de deelnemer) past het in de Humanitas-visie om niet te denken voor de deelnemer, maar juist de persoon zelf voorop te plaatsen. Heleen de Boer geeft in dit atelier inzicht in het meetinstrument en hoe Humanitas dit samen met haar afdelingen ontwikkelt. 
 
Atelier 4: Leren van ontwikkelingssamenwerking
In de ontwikkelingssamenwerking is jarenlange ervaring met het (moeten) meten van impact. Met veel vallen en opstaan is gezocht naar een steeds betere manier om de verbinding tussen activiteiten, lokale praktische impact en hoger liggende doelen inzichtelijk te maken. Een van de methodes die hiervoor wordt gebruikt, is de zogenaamde Theory of ChangePeter Das vertelt over deze methode, wat het oplevert en wat het zou kunnen betekenen voor u als vrijwilligersorganisatie.
 
De vier ateliers vinden plaats op 23 juni in het centrum van Utrecht. Aanmelden kan tot 16 juni: klik hier.